Neste uke skal konseptmodellen som er forløperen til Volvos nye storsuv XC90 vises under bilutstillingen i Detroit. I forbindelse med lanseringen av denne viktige og etterlengtede modellen er promobildene tatt i Norge.

Over ser vi Concept XC Coupé, som den heter, parkert på Sohlbergplassen i Sollia. Utsiktspunktet er en del av Nasjonale turistveger, og viser utsikten mot Rondane nesten slik den framstår på Harald Sohlbergs berømte bilde «Vinternatt i fjellene» fra 1914. Den særpregede arkitekturen er tegnet av Carl-Victor Hølmebakk.

- Grunnen til at Volvo Cars benytter Norge som locations er helt klart bevisst, og fordi landskapet vårt bidrar til å kommuniserer de skandinaviske verdiene i merkevaren Volvo – som jo ingen andre bilmerker i verden kan kopiere med troverdighet. Dette har vi nå gjort blant annet ved lanseringen av V40 Cross Country, XC60 og nå Volvo Concept XC Coupé, skriver informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i en epost til DN.

Bilen bygger på den nye SPA-plattformen, som skal være svært fleksibel, og føyer seg inn i rekken av konseptbiler som viser Volvos kommende modeller. Nå blir neppe den nye XC90 å se som todørs fireseter, men linjene vil nok kunne gjenkjennes når Volvo viser produksjonsmodellen senere i år.

- XC90 vil sette en ny industristandard på teknologi og miljø, og tar et stort steg når det gjelder store biler med moderat miljøavtrykk, sa Volvo-sjef Øystein Herland rett før jul da han omtalte merkets viktigste nyhet i 2014.

Det kan virke som Volvo har tatt sin konseptbil med på litt av en Norgesturné. Bildet under er tatt ved utsiktsplattformen Stegastein på Aurlandsfjellet. Arkitektene Todd Saunders og Tommie Wilhelmsen bringer folk 30 meter ut i lufta og 650 meter over fjorden.

- At Volvo Car Group velger Norge på denne måten, tror jeg bidrar til at Volvo kommer tettere på nordmenn generelt – som det nærmeste vi kommer til vårt eget bilmerke. Sett i forhold til folketall, er Norge ett av landene som selger flest Volvo i verden, skriver Gutteberg Hansen. Ifjor hadde Volvo en markedsandel på 8,3 prosent med et salg på 11863 biler. Det gjorde dem til det tredje største bilmerket i Norge.

Dette er ikke første gang Volvo benytter Norge som åsted for slike bilder: Her er bilen Volvo vil holde hemmelig

Se bildeserie med store bilder i DN Play.

 

Les om alle bilnyhetene i år: Nytt suv-år i vente (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.