Godt og vel 32.000 løste billetter for å se Morten Tyldums Oscar-kandidat «The Imitation Game» på norske kinoer i helgen.
Inkludert premieren første juledag har vel 40.000 personer tatt turen på kino i julen for å se historien om Alan Turing, mannen som var sentral i å knekke tyskernes koder uten andre verdenskrig og samtidig la grunnlaget for datateknikken.
Slått av Madagaskarpingvinene og Hobbiten
40.000 er ikke et dårlig tall for en uavhengig, utenlandsk produksjon med Oscar-sjanser, men holdt kun til en 23-plass på listen over årets beste åpningshelger.
«The Imitation Game» måtte også se seg slått av «Madagaskarpingvinene» i åpningshelgen. Pingvinene som var bifigurer i «Madagaskar»-filmene, har nå fått sin egen spillefilm og trakk 42.000 til norske kinoer i helgen (60.000 med første juledag inkludert).
Les også: DN Magasinets portrettintervju med Morten Tyldum
Tyldums utenlandsdebut som regissør fikk også hard konkurranse fra årets suverene storfilm, «Hobbiten: Femhærerslaget». Til tross for at den siste filmen i Hobbiten-trilogien hadde premiere for tre uker siden, var den fortsatt den mest sette filmen på kino i helgen med 50.000 besøk.
Totalt har mer enn 450.000 nå sett filmen på norske kinoer, som gjør den til årets mest sette film.
Oscar-nominasjonene nærmer seg
Tidligere i desember fikk «The Imitation Game» fem Golden Globe-nominasjoner i kategoriene beste film, beste mannlige skuespiller, beste kvinnelige birolle, beste manus og beste musikk.
Golden Globe regnes som en viktig indikator på en films muligheter i kampen om Oscar-statuettene, hvor nominasjonene offentliggjøres i januar.
Fra fire til 747 kinoer i USA
Dagens Næringsliv skrev i begynnelsen av desember om hvordan «The Imitation Game» rulles ut på kino i USA i en lanseringsløype skreddersydd for å maksimere sjansene for å vinne en Oscar.
I USA har man valgt å gjennomføre en såkalt begrenset lansering, hvor filmen ble sluppet på fire kinoer, for så å bygge moment gradvis.
Les også: DNs anmeldelse av «The Imitation Game»
Strategien har vist seg å fungere: Filmen satte først rekorder med årets høyeste resultater per kino i åpningshelgen, ifølge Box Office Mojo, før den nå vises på 747 amerikanske kinoer.
Har spilt inn 250 millioner kroner
Filmen har spilt inn 23 millioner kroner i USA de siste dagene, som ifølge Variety Fair gjør den til den syvende bestjenende filmen på amerikanske kinoer i julen.
Totalt har «The Imitation Game» nå spillt inn 250 millioner kroner på verdensbasis. Det gjør at produksjonsbudsjettet på 115 millioner kroner allerede er tjent inn.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.