Ifølge det danske salgsselskapet TrustNordisk, som distribuerer dokumentaren, er den solgt til 38 land, og skal settes opp på kinoer i ti forskjellige byer i USA.
– Det er kjempegøy, og det virker som filmen treffer noe i tiden, sier Ree til DN.
Han er til daglig ansatt i VGTV, og jobber heltid som dokumentarist for mediehuset. Dokumentaren om Norges dobbeltverdensmester i sjakk skulle egentlig være en vanlig femminutters reportasje for VGTV. Men Ree forsto etterhvert at dette kunne bli noe mye større.
– Jeg fikk bare mer og mer tilgang til Magnus (Carlsen), noe som gjorde at vi så potensialet til at dette kunne bli noe mer enn en vanlig reportasje, sier han.
Etter å ha fulgt sjakk-eneren gjennom tre år, fikk dokumentaren premiere på Tribeca-festivalen i New York i april, som den første norske kinodokumentaren noensinne.
Økonomisk suksess
Produsent for dokumentaren, Sigurd Mikal Karoliussen i Moskus Film, sier det hører til sjeldenhetene at en norsk dokumentar har kommersiell suksess utenfor Norges grenser.
– Nå er «Magnus» solgt til land på tre forskjellige kontinenter, noe som er helt utrolig. Det viser at historien om «annerledesgutten», som blir den beste sjakkspilleren gjennom tidene, er noe som fenger på tvers av både kultur og språk, sier han.
Det er Moskus Film, i samarbeid med VGTV, Main Island Production og Nordisk Film Production, som står bak kinodokumentaren og som dermed deler eventuelle overskudd.
Karoliussen bekrefter at dokumentaren er blitt en økonomisk suksess. Men sier deres oppgave først og fremst har vært å få en så bred distribusjon som mulig.
– Det er veldig variabelt hva en norsk film kan oppnå økonomisk. Men jeg kan si at vi er veldig fornøyd så langt – uten at jeg kjenner detaljene til salget til de forskjellige landene, sier filmprodusenten.
Selv har han tro på at dokumentaren kan gjøre det godt i USA, ettersom årets sjakk-VM skal gå av stabelen i New York i november. Her skal Magnus Carlsen forsvare VM-tittelen mot russiske Sergej Karjakin (26).
– Vi slapp et klipp fra filmen på videotjenesten NowThis, og den er blitt vist 6,5 millioner ganger på en knapp måned. Hvis den responsen materialiserer seg til stor kinotilstrømming, så tror jeg «Magnus» kan bli den mest sette norske filmen i historien, sier han.
Investerte et «betydelig beløp»
Redaktør Helje Solberg i VGTV er godt fornøyd med at dokumentaren treffer bredt. Men hvor mye penger suksessen utgjør i kroner og øre for mediehuset VG, er fortsatt for tidlig å si.
– Av naturlige årsaker går vi ikke i detalj om økonomien, som omhandler langt flere enn bare VGTV. Men vi kan si at vi allerede nå går i pluss. Hvor vellykket filmen blir økonomisk avhenger av den videre responsen i Norge og internasjonalt, sier hun.
Solberg forteller at VGTV har investert et «betydelig beløp» i filmen, men ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor mye dette dreier seg om.
– Vi gikk ikke inn i dette prosjektet for å tjene penger. Men for å formidle denne helt spesielle historien om Magnus Carlsen, sier han.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.