SF Kino-sjef Ivar Halstvedt bekrefter at han torsdag ga distributøren Euforia Film en frist på tre timer til å trekke filmen «Jakten på Berlusconi» fra en planlagt førpremiere på TV 2 Sumo, som i kinosjargong er en såkalt video on demand (VOD)-tjeneste.
Planen var å vise filmen på TV 2 Sumo fra klokken 22 fredag kveld.
Les hele saken her:
Kinoene truet med Morten Ramm-boikott
- Lanseringsvinduene er et veldig viktig prinsipp for bransjen. Lanseringsvinduet for kino er hellig. Nye kinofilmer fødes på kino og ikke på VOD. Da vi fikk høre at denne filmen først skulle vises på strømmetjenesten Sumo, mente vi det innebærer å flytte et lanseringsvindu. Det kan vi ikke være med på, sier Halstvedt.
Truet med kinonekt
Daglig leder Vibeke Skistad i filmdistributøren Euforia Film sier hun de siste dagene har mottatt eposter fra flere store kinoer som truet med å droppe kinovisning av filmen hvis den ble vist på TV 2 Sumo først.
Her er utdrag fra en epost sendt torsdag klokken 13.
«VOD-lansering før kinopremiere» av en bred tittel har, meg bekjent, aldri hendt før internasjonalt, og det er ikke uten grunn.
Mange av oss har i flere år arbeidet svært hardt, både i Norge og internasjonalt, med å forsvare, verne og bevare kino-lanseringsvinduet.
Dette gjør vi hver eneste dag i våre forhandlinger med studioer, produsenter og distributører og det ligger til grunn for våre langsiktige investeringer i fortsatt drift og etablering av kostbare nye kinoanlegg.
Vi har etter nøye overveielser kommet til at vi ikke kan vise filmen på våre kinoer om den først har VOD-lansering på TV 2 Sumo. Vi håper derfor at dere vil revurdere valget om VOD-lansering før kinopremieren, for å sikre «Jakten på Berlusconie» kinodistribusjon på våre kinoer og ber om et skriftlig svar fra dere innen kl 16 i dag»
De måtte velge
- Vi sa de måtte velge. Hvis filmen skulle vises på Sumo en uke før kinopremiere, ville vi kansellere vår booking av filmen. Både vi i SF Kino, SF Kino Stavanger Sandnes og Bergen kino, der vi eier 49 prosent, har hatt samme syn på dette da forholdet ble kjent tirsdag/onsdag denne uken, sier Halstvedt.
Han sier SF-kinoene og Bergen kino har et samlet årsbesøk på tre millioner og cirka 25 prosent andel av det norske kinomarkedet.
Ifølge Halstvedt vil det aldri bli aktuelt å akseptere flytting av et lanseringsvindu på denne måten.
- Det er så enkelt at hvis en ny kinofilm lanseres på strømmetjenester før, samtidig eller kort tid etter kinopremiere, vil det få konsekvenser for kinoenes vilje og evne til å sette opp filmen, og for deres betalingsvilje. Produsentene tjener nå sine penger på kino i større grad enn før det fysiske salget av dvd forsvant. Da må de ikke begynne å tukle med kinovinduet, som bringer likvide midler raskt tilbake til distributørene og produsentene. Strømmekonsumet erstatter ikke mer enn noen få prosent av bortfallet av dvd-salget, sier Ivar Halstvedt.
Fryktet unison boikott
- Vi fryktet en unison boikott som ville ført til at vi mistet nesten hele filmens publikum og alle filmens kinoinntekter. Det sier seg selv at det har vi ikke råd til. Og vi vil selvsagt glede et stort kinopublikum, ikke ende opp i små saler i et fåtall byer, sier daglig leder Vibeke Skistad i Euforia film.
Hun sier førpremieren på Sumo ble klarert med en del av de store aktørene i kinomarkedet i sommer, noe som var en forutsetning for å gå videre med prosjektet.
Men hun skjønner nå at saken er blitt oppfattet som en prinsippsak, for å beskytte kinolanseringsvinduet - ikke som et markedsføringstiltak for kinolanseringen i rekken av flere andre slike tiltak.
- Det er en stor reklamepakke hos TV2 inkludert i dette, som starter for fullt mandagen etter den planlagte Sumo-visningen. Det eneste vi ønsket her, var å trekke flere folk til kinosalene, sier Skistad.
TV 2 vil revurdere film
TV 2 meldte tidligere fredag at selskapet nå vil vurdere sin løpende støtte til norsk film generelt.
- TV 2 bidrar hvert år med betydelige summer for å vise norsk film på TV. Vi ønsket med «Jakten på Berlusconi» å prøve noe nytt - ved å tilby en begrenset førpremiere på TV 2 Sumo. Men sett i lys av denne saken så er det tydelig at vi ikke kan holde på med dette lengre. Med en slik massiv reaksjon fra norske kinosjefer må TV 2 nå vurdere om vi kan fortsette å finansiere norsk film. Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, uttaler Trond Kvernstrøm.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Kinoene truet med Morten Ramm-boikott
Norske Google tjener ikke penger
Snapper siste nytt
Samlaget trekker seg ut
Samler enda mer pressestøtte på en hånd
Medier i Kina siktet for utpressing
– Jeg oppfattet at hun psyket meg kraftig ned
Faller som under finanskrisen
Norsk strømmetjeneste inntar USA
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.