Det bekrefter Schibsted fredag.
Gravir starter i Finn.no allerede 1. februar.
Gjennom sine tre år i Aftenposten har Gravir måttet gjennomføre store kutt og endringer, men har etter det DN forstår likevel en høy stjerne i avisen.
Siden 2012 har Aftenposten måttet kutte rundt 300 millioner kroner, blant annet ved å nedbemanne i redaksjonen.
Bare i 2014 måtte Gravir og co kutte 55 millioner, etter et stort fall i annonseinntekter.
Gleder seg
Sondre Gravir sier det er tungt å slutte i Aftenposten.
- Jeg gleder meg veldig til å starte i Finn, det er et fantastisk selskap, men viktigst av alt er det et fantastisk produkt. Jeg er selv en ivrig bruker, sammen med nesten alle andre i Norge. Samtidig er det vemodig å slutte i Aftenposten, sier Gravir til DN.
Styreleder Terje Seljeseth i Finn.no er godt fornøyd med ansettelsen.
- Vi har hatt en god og grundig prosess for å være sikre på å finne den beste personen til å lede Finn.no videre. Flere sterke, interne kandidater ble nøye vurdert. Etter en helhetsvurdering landet valget på Sondre Gravir, og jeg er meget tilfreds med at Sondre har sagt ja til å ta jobben. Jeg er trygg på at han med sin brede ledererfaring, gode resultater og inngående kjennskap til selskapene i Schibsted, vil være et godt valg for å lede Finn.no sin utvikling videre, sier Terje Seljeseth.
Har gått gradene
Gravir har gått gradene i Schibsted-systemet de siste ti årene. I 2003/2004 jobbet han som prosjektmedarbeider i Aftenposten, som konsulent i McKinsey.
I 2007 ble han direktør i Schibsted ASA, med ansvar for å overse etableringen av Schibsted Media Norge – sammenslutningen av regionsaviser i Schibsted-systemet.
I 2009 ble han administrerende direktør i Bergens Tidende. Tre år senere skiftet han arbeidsplass fra Bergen til Oslo, og tok over som administrerende direktør i Aftenposten.
Les også: Kuttåret 2014
I november meddelte Schibsted at daværende Finn.no-sjef Christian Printzell Halvorsen slutter, etter fem år i jobben. Halvorsen trer nå inn i konserndirektørgruppen i Schibsted Classified Media, der han skal jobbe som Chief Product Officer.
Finn.no hadde i 2013 en omsetning på 1,2 milliarder kroner, med et driftsresultat på 501 millioner kroner.
Les også: Tredje kutt på fem år
Schibsted-oppkjøp gjennomført
I november annonserte Schibsted at det var enighet om samarbeidsforetak for å utvikle online rubrikk-tjenester i fire sentrale markeder – Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.
I dag meldte Schibsted i en børsmelding at transaksjonene var gjennomført, og at samarbeidsforetakene nå er etablert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.