Nye, yngre firmabilbrukere som kommer inn i markedet med nye preferanser driver frem en trend mot mindre firmabiler - ”downsizing”, mener biladministrasjonsselskapet LeasePlan.
<b>Holmgang på fire hjul</b>
<b>Suverene salgsvinnere</b>
Den nye trenden med ”downsizing” av firmabilene, gjelder ikke lenger bare mindre motorer, bilene blir også mindre uten at de mister komfort.
- Den nye typen firmabilbrukere kan finne det smakløst å kjøre en stor suv, men finne seg helt hjemme i en premium kompaktklasse bil. For disse er det viktigere at bilen har en avansert teknologi og god docking-stasjon til iPhone, enn at den har firehjulsdrift, spissformulerer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan, som er Norges største leverandør av firmabiler.
Vinneren i DNs firmabiltest har ikke vært lenge på markedet, men andelen næringskunder har ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens registreringstall økt fra 30 til nesten 50 prosent hittil i år.
- Trenden er såpass ny at det er vanskelig å dokumentere den med statistikk, men vi mener å se en bevegelse i firmabilmarkedet over mot mindre biler, mener Paus.
I registreringsstatistikken kan man også lese noe av trendene. Gjennomsnittlig næringsandel for personbiler ligger på rundt 40 prosent.
Hvis man tar de fire nye kompaktklassebilene til premiummerkene, har de fleste en økende andel næringskunder som kjøpere. Samtidig minker andelen næringskjøp i klassen over. Audi A4 går fra 50 prosent næringskjøp til 46 hittil i år. BMWs 3-serie faller fra 65 prosent ifjor til 53 prosent hittil i år.
Utstyr erstatter motor
Også hos bilimportørene merker de en tendens til nye trender i markedet.
- Vi ser at mange heller går for en mindre, men topputstyrt bil, enn en stor og mindre utstyrt modell, sier sjef for den norske Volvo-importøren, Øystein Herland.
Han mener segmenteringen av firmabilmarkedet er såpass komplisert at det er vanskelig å trekke noen bastante konklusjoner allerede nå, men ser en endring i markedet.
- Den gamle hestekrefter-fetisjen forsvinner mer og mer, sier Herland, og får støtte fra informasjonssjef Marius Tegneby i Audi.
- Det er ikke motor som rår lenger. Mange kunder velger for eksempel en godt utstyrt A4 Avant med 120 hestekrefter fremfor en med større motorisering, sier Tegneby.
Nye modeller
Etter at mange av premiumbilprodusentene i Geneve tidligere i år viste hver sin kompaktbil, har nå etterhvert bilene kommet i salg.
Les også: Nå skal alle fristes til å kjøre statusbiler
- Vi ser en helt klar trend i at produsentene nå introduserer ny teknologi og utstyr direkte i de minste modellene sine. Det skjedde aldri før. Kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort er nå helt i toppklasse også på de mindre modellene, mener Marius Paus i Leaseplan.
- Også i egen kundedatabase finner vi en migrering av kunder fra større til mindre biler som Volvo V40, Mercedes A-klasse, BMW 1-serie og Audi A3. Tallmaterialet her er foreløpig lite, men de harmonerer med markedstallene og de kan gi en indikasjon, sier Paus.
Nye kunder
Det betyr ikke nødvendigvis at de nye kompaktmodellene kanibaliserer sine større brødre. De mer eksklusive merkenes mindre modeller stjeler også kunder fra konkurrenter med mindre prestisje.
-Det er ekstremt mange fremmedkunder som kjøper V40, sier Herland, og sikter til at V40 er kundens første Volvo. Han har foreløpig ikke svaret på hvem de stjeler markedsandeler fra, til det har modellen vært for kort tid på markedet. Det samme gjelder også for Mercedes A-klasse og Audis nye generasjon av A3.
Ikke alle mener de mindre bilene vil ta over markedet helt med det første.
- A4 Avant er fortsatt vår firmabil nummer én, sier Tegneby i Audi.
Overtar mindre biler firmabilmarkedet?
Kilde: Opplysninsgrådet for veitrafikken. Tall til og med 5. november.
Les vår sammenligningstest av nykommerne i kompaktklassen: Her er den beste kompaktbilen
<b>Ny modell slo an</b>
<b>Suverene salgsvinnere</b>