Aftenposten melder at First House det året hadde en annonse både på engelsk og kinesisk i nyhetsbrevet Norway Report, distribuert av kinesiske Global Link Media.
«Når det gjelder Kina, ønsker First House å hjelpe både norske selskaper som har forretningsinteresser i Kina og kinesiske selskaper som ønsker å investere i Norge», heter det i reklamen, hvor kommunikasjonsbyråets administrerende direktør Per Høiby er avbildet.
Annonsen reklamerer videre for First House som Norges ledende politiske rådgivere som tilbyr politisk analyse knyttet til mulige investeringer i norske selskaper. First House-partner Bjørn Richard Johansen vil ikke kommentere annonseartikkelen fra 2011.
– Jeg er ikke kjent med at vi har kontakt med noen kinesiske selskaper nå, sa First House-partner Morten Wetland til avisen fredag.
Wetland skrev en omstridt kronikk i Dagens Næringsliv sist uke. Denne inspirerte påstander fra Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle om at Wetland og First House skulle ha drevet en svertekampanje mot Nobelkomiteens direktør Thorbjørn Jagland. First House avviser det på det sterkeste, og hevder hardnakket at PR-byrået ikke har vært engasjert av Kina eller «kinesiske interesser», slik Stanghelle antydet.
Les også:
Spår norsk turistboom i Dubai
- Vi er i dialog. Dette kommer vi nok til å ta en prat om på mandag
Krever egenandel på fest
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.