De etiske retningslinjene til bransjeorganisasjonen KOMM sier pr-byråer skal være ”åpen om sin rolle og hvem man representerer, når man opptrer som aktør på oppdragsgivers vegne i offentligheten”.
I en kommentarartikkel i Aftenposten onsdag skrev politisk redaktør Harald Stanghelle at «gode, men ubekreftede rykter» kan fortelle at «kinesiske interesser» har leid inn kommunikasjonsbyrået First House til en kampanje mot Thorbjørn Jagland og Nobel-komiteen. Bakgrunnen var en kommentar tidligere FN-ambassadør Morten Wetland skrev i DN om hvordan tildelingen til USAs president Barack Obama ble mottatt i Det Hvite Hus. Wetland er i dag partner i First House.
Les Morten Wetlands innlegg her: Prøv en internasjonal Nobelkomité
Morten Woldsdal, styreleder i bransjeorganisasjonen KOMM, sier han forholder seg til at First House sier at byrået ikke har Kina som kunde og at det ikke har oppdrag som beskrevet i Harald Stanghelles kommentar. Men han vil ikke stille seg bak First House-sjef Per Høibys påstander om brudd på pressens Vær varsom-plakaten.
- Jeg ønsker ikke her å foregripe en eventuell PFU-prosess. Jeg synes imidlertid at det er høyst diskutabelt at Stanghelle og Aftenposten velger å viderebringe denne type ubekreftede rykter, selv om det er i en kommentarartikkel, uten samtidig ha gitt First House mulighet til å kommentere disse, sier han.
- Tror du kommunikasjonsbyråer i Norge jobber på den måten han antyder First House skal ha gjort?
- Jeg forutsetter at ingen av våre medlemsbyråer her har jobbet på en måte som Aftenposten antyder, sier Woldsdal og viser til bransjens etiske retningslinjer.
Hans Geelmuyden i Geelmuyden.Kiese mener det er viktig at First House redegjør for hva som stemmer.
- Dette er kun problematisk hvis Wetland har gått fra å være rådgiver til aktør uten å fortelle at han har en betalt oppdragsgiver. Vi har et etisk bransjeregelverk som skal sikre at dette ikke skjer. Hvis han ikke har hatt en slik dobbeltrolle, er det uproblematisk, sier Geelmuyden og Kiese-direktøren.
Lars Erik Grønntun, administrerende direktør i Gambit Hill + Knowlton, vil ikke kommentere Stanghelles ”ubekreftede rykter”. Han sier at han ikke utelukker at noen av Gambits egne kunder har interesser i Kina.
- Vi har ingen spesifikke regler knyttet til våre kunders eventuelle interesser i landet, men vi har en global Business Ethics Committee som jeg også sitter i, som vurderer etiske tvilstilfeller. En retningslinje er at alle oppdrag for stater skal opp i denne komiteen for beslutning om vi lar oss engasjere eller ikke, sier han.
- Vi har en bransjeregel om å oppgi kunden og kundens interesser hvis det en skriver om i avisen handler om dem. Jeg tror ikke det oppdraget Stanghelle beskriver eksisterer, sier Morten Pettersen, administrerende direktør i Burson Marsteller.
- Er du enig med Høiby i at Stanghelles kommentar representerer et brudd på Vær varsom-plakaten?
- Jeg oppfatter det ikke som et brudd, men et spørsmål om hvor gode kilder man har og tilliten til dem. Tematikken er alvorlig, så vi får se om Aftenposten klargjør dette, fortsetter han.
Pettersen tror ikke kommunikasjonsbransjen har påvirkningskraft på sammensetningen av Nobelkomiteen.
- Jeg ser ikke at noen ville bedt et kommunikasjonsbyrå om hjelp hvis målet var å påvirke hvem som blir valgt og ikke. Vi ville i så fall takket nei til et slikt oppdrag, sier Pettersen.
- Vi henvender oss aldri eksternt på vegne av en kunde uten å gjøre oppmerksom på hvem oppdragsgiveren er. Det inkluderer også leserbrev, sier Sigurd Grytten, partner i byrået Zynk.
Han håper for Aftenposten og Stanghelles del ”at de har flere uavhengig kilder for å kunne viderebringe ubekreftede rykter”.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.