Mens offiserene på den havarerte pirattråleren «Thunder» nyter dagene ved svømmebassengene på luksushoteller i Sao Tome, forsøker nå skipets spanske forsikringsselskap å finne ut hvordan den norskbygde tråleren kunne synke på 3800 meters dyp i klart og stille vær.

Lenge var «Thunder» forsikret hos det velrenommerte og tradisjonsrike engelske selskapet British Marine. Etter at «Thunder» ble jaget gjennom tre hav av miljøorganisasjonen Sea Shepherd, forsvant «Thunder» fra British Marines portefølje. Til tross for sin status som Interpol-etterlyst og med historie som notorisk tyvfisker, tok det spanske selskapet Mutua Marítima de Seguros (Murimar) på seg oppgaven å forsikre «Thunder».

Marinesoldater fra New Zealand forsøker å borde den svarte­listede piratfiskeren «Kunlun» i Januar i år. Fartøyet, som nå ligger i arrest i Thailand, er forsikret hos British Marine.
Marinesoldater fra New Zealand forsøker å borde den svarte­listede piratfiskeren «Kunlun» i Januar i år. Fartøyet, som nå ligger i arrest i Thailand, er forsikret hos British Marine. (Foto: Den australske kystvakten)
I EUs regelverk mot piratfiske står det at det ikke er lov for EU-borgere å medvirke til at ulovlig fiske kan pågå.

– Dessverre kan jeg ikke snakke om en pågående sak, sier Miguel Angel Marcos, som er ansvarlig for ulykker og forlis i Murimar.

– Loven om konfidensialitet i Spania er veldig streng i slike saker, sier han til DN.

Murimar har engasjert det spanske privatetterforskningsselskapet Global Risk for å etterforske omstendighetene rundt «Thunder»s forlis. Kaptein Peter Hammarstedt på Sea Shepherd-fartøyet «Bob Barker», som jaget Thunder i 110 dager, mener tråleren ble senket med vilje for å skjule bevis for omfattende ulovlig fiske.

Kapteinen og «fish master» på «Thunder» er akkurat reddet ombord på Sea Shepherd-fartøyet «Sam Simon» etter forliset. Snart skal de overleveres til kystvakten.
Kapteinen og «fish master» på «Thunder» er akkurat reddet ombord på Sea Shepherd-fartøyet «Sam Simon» etter forliset. Snart skal de overleveres til kystvakten. (Foto: Jeff Wirth, Sea Shepherd Global)
Hammarstedts vitneforklaringer og beviser han sikret seg ombord på «Thunder» før den sank, vil bli viktige bevis i en eventuell forsikringssak. Global Risk ønsker ikke å kommentere sin etterforskning. DN er ikke kjent med om «Thunder»s hemmelige eiere har rettet et erstatningskrav til forsikringsselskapet.

«Bandittene»

DNs undersøkelser viser at fire av trålerne som er etterlyst av Interpol, alle svartelistet i årevis av organisasjonen som forvalter fisket i Sørishavet, CCAMLR, er forsikret hos det London-baserte selskapet British Marine.

British Marine eies av et av verdens største forsikringsselskaper, QBE i Australia. Oljefondet i Norge eier aksjer verdt 385 millioner kroner i QBE.

– Vi gransker opplysningene dere har gitt oss og vi har også tatt kontakt med relevante britiske myndigheter. Vi vil ikke gi ytterligere kommentarer, skriver direktør Tim Pembroke i QBE i en epost til DN.

«Kunlun» er et av fartøyene som er forsikret hos British Marine. Fartøyet seiler angivelig med flagg fra diktaturet Ekvatorial-Guinea og eies av et selskap med hemmelige eiere i Panama. «Kunlun» har vært svartelistet av organisasjonen som forvalter fisket i Antarktis, CCAMLR, siden 2003. Etter at kapteinen på skuta i januar i år nektet marinesoldater fra New Zealand å gå ombord, har «Kunlun» også vært etterlyst av Interpol. Nå er fartøyet tatt i arrest i Phuket i Thailand, der det etterforskes av thailandske myndigheter.

Et annet fartøy som er forsikret hos British Marine, tråleren «Viking», ble nylig tatt i arrest i Malaysia. «Viking» var det første fiskefartøyet noen gang som ble etterlyst av Interpol. Det skjedde høsten 2013, på initiativ fra norske myndigheter. I likhet med de andre etterlyste trålerne, har også «Viking» en mørk historie som svartelistet fiskefartøy i Sørishavet. Hyppige navneskifter, eierskifter, bytte av flaggstater og forfalskede dokumenter er del av forretningsstrategien.

DN har konfrontert British Marine med EU-regelverket mot piratfiske som slår fast at det er ulovlig for EU-borgere å medvirke til at ulovlig fiske kan pågå.

– Takk for at vi har fått muligheten til å uttale oss, men vi vil ikke gi ytterligere kommentarer på nåværende tidspunkt, skriver selskapets pressetalskvinne Sandra Villanueva i en epost.

Samfunnsansvar

– Det hviler et generelt samfunnsansvar på alle bedrifter. Vi må bidra til et felles løft for å øke bevisstheten rundt ulovlig, urapportert og uregulert fiske, og det skadeomfanget denne virksomheten faktisk har. Sammen må vi gjøre det vi kan for å hindre at fartøyene som driver slik ulovlig aktivitet får fortsette sin virksomhet, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker i en kommentar til de etterlyste og svartelistede skipenes forsikringsavtaler.

Det 40 mann store mannskapet på «Thunder» befinner seg fortsatt på Sao Tome og Principe, hvor det har vært i avhør hos det lokale politiet. Ifølge lokale nyhetsmedier skjermes offiserene og mannskapet fra journalister. Flere av offiserene bor nå på øyparadisets femstjernershoteller. Den chilenske kapteinen har forklart at «Thunder» skulle inn til Sao Tome for å bytte mannskap og skaffe nye papirer da båten plutselig sank, ifølge kystvakten i den lille afrikansk øystaten.

Hele historien om jakten på «Thunder»

Les hovedartikkelen Jakten på fiskepiratene magasinetPlus

Norske piratjegere vil sprenge den internasjonale fiskemafiaen: Skal stoppe fiskemafia

Den norskbygde pirattråleren seilte under falskt flagg Falskt flagg, falske dokumenter

En flåte av etterlyste fiskefartøy er forsikret hos selskaper i London og Madrid Forsikrer piratflåte  

Jakten på piratskipet «Thunder» fikk en dramatisk avslutning Her synker «Thunder»

«Thunder» sank: Se de dramatiske bildene

- Kapteinen nektet å forlate synkende skip

Piratjegeren på «Bob Barker»  «Thunder» gikk til bunns

Etterspillet: Frykter mannskap blir dumpet

 Etterforskes for å ha senket tråleren med vilje Nettet snører seg om fiskepiratene

Mannskap på «Thunder» dømt til lange fengselsstraffer Kapteinen dømt til fengsel  

Se videoen: Her synker Thunder

Her synker «Thunder»
Jakten på piratskipet «Thunder» fikk en dramatisk avslutning mandag morgen. (Foto: Simon Ager, Sea Shepherd)
01:04
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen