Fiskesalgslagene engasjerte pr-byrået First House for å øke sin politiske gjennomslagskraft i den største fiskeripolitiske maktkampen i Norge på en mannsalder.
Stridens eple er hvem som skal eie og tjene penger på Norges nasjonale fiskeformue, med en årlig eksportverdi på 20 milliarder kroner.
Før denne fiskeripolitiske maktkampen, leide fiskesalgslagene i 2014 inn pr-byrået First House for å posisjonere seg bedre mot «offentligheten».
I flere måneder jobbet den daværende pr-rådgiveren i First House, Jan Erik Larsen, som sekretariat for salgslagene. Byrået kartla fiskeflåtens politiske innflytelse og ga råd om bedre manøvrering overfor mediene og politikere.
– First House var i noen måneder prosessrådgiver og sekretariat for fiskesalgslagene. Vi har bedt dem selv prioritere hva som er viktigst å kommunisere. Vi ledet flere arbeidsmøter med salgslagene om hvilke politiske saker de mener er de aller viktigste, og hva de kan enes om å mene om disse sakene. Det gjelder også de mest omdiskuterte forslagene i Tveterås-utvalget, sier Larsen.
Ulovlig lobbyvirksomhet?
– Loven og rettspraksis i Høyesterett er helt klar. Fiskesalgslagene kan ikke engasjere seg i eller betale for lobbyvirksomhet som taler fiskernes sak. Det er utenfor den grensen loven og Høyesterett har satt for salgslagenes virksomhet.
Det sier advokat Ida Espolin Johnson ved Kyllingstad Kleveland advokatfirma om fiskesalgslagenes avtale med First House. Hun er ekspert på fiskerijus.
– Fiskesalgslagsloven har klare lovbestemmelser om hva slags virksomhet salgslagene kan drive og bruke avgiftene til. Deres arbeid skal være knyttet til førstehåndsomsetning av fisk, som de har monopol på, og å hjelpe myndighetene med ressurskontroll. Politisk virksomhet og påvirkning ligger utenfor de strenge lovfestede begrensningene de skal drive etter, sier Johnsen.
Fiskesalgslagene er samvirkeforetak, eid av fiskerne, med monopol på omsetning av all fangst. De er finansiert av avgifter fiskerne betaler for omsetningen av villfanget fisk. Siden avgiften regnes inn i fiskeprisen, er også kjøperne indirekte med på å betale avgiften.
– Salgslagene bør være forsiktige med hvordan de opptrer overfor den ene parten i næringen. Salgslagene kan selvsagt informere om sin virksomhet for førstehåndsomsetning, men å engasjere seg i spørsmål om hvem som skal eie fiskekvoter og fiskebåter ligger utenfor det salgslagene skal drive med, mener Johnson.
First House for fiskerne
Flertallet i det såkalte Tveterås-utvalget har kommet med forslag som vil endre dramatisk måten norsk fiskerivirksomhet er eid og organisert. Blant annet foreslår det å oppheve den 100 år gamle deltagerloven, som sikrer at kun norske fiskere kan delta i fiske.
Et flertall i utvalget foreslår også at fiskekjøpere og selskaper kan eie norske fiskerettigheter. Det vil også fjerne fiskernes enerett til å eie salgslagene som omsetter alle fiskefangster. Fiskernes salgslag går sterkt imot disse forslagene.
I november 2014, en måned før Tveterås-utvalget la frem sine omstridte forslag, møttes salgslagene til felles møte i Fiskesalgslagenes samarbeidsråd. Der la Jan Erik Larsen og Tor Mikkel Wara fra First House frem en rapport som oppsummerte pr-byråets arbeid.
– Hvilke politiske budskap foreslo First House at fiskesalgslagene skulle prioritere i debatten om Tveterås-utvalget?
– Det må du spørre eieren av konklusjonene om, det kan ikke jeg kommentere, sier Larsen.
Flere arbeidsmøter
– Vi har hatt flere arbeidsmøter med First House om hvordan vi kan kommunisere og argumentere for å bli mer synlige og tydelige. Vi har fått klargjort viktigheten av å være tydelig og enige om hvilke budskap vi bør komme med, sier Sveinung Flem, som er leder for fiskesalgslagenes samarbeidsråd.
– Hvilke punkter mente First House at salgslagene burde kommunisere samlet utad i debatten fremover?
– At fiskeflåten er en suksesshistorie. Det er i større grad fiskeflåten enn industrien som holder liv i lokalsamfunn. For det andre at det er feil at landindustrien tjener for lite fordi fiskeflåten tjener for mye. For det tredje at dagens modell med fiskesalgslag ikke bør endres. Og at det er svært viktig å beholde nasjonal kontroll med fiskeressursene, svarer Flem punktvis. Han vil ikke kommentere advokat Johnsons synspunkter om mulig ulovlig påvirkning.
– Hva slags betydning har First Houses oppdrag hatt for dere?
– Det er litt for tidlig å si. Betydningen av denne prosessen vil vi først se når de politiske beslutningene er tatt. Vi mener at alle synspunkter og fakta bør komme på bordet, og at også fiskesalgslagene er meningsberettiget i denne debatten, sier Flem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.