I den katastrofale Deepwater Horizon-ulykken og det påfølgende gigantutslippet av olje har ventilen på bildet over hatt en helt sentral rolle. Utblåsningsventilen (BOP) kunne hindret både eksplosjonen og oljekatastrofen.

I forrige uke ble ventilen hentet opp fra havbunnen og det ble raskt klart hva som gikk feil. Ifølge granskingsrapporten til BP som ble offentliggjort onsdag var selskapet kun et flatt batteri unna å kunne avverge katastrofen.

Utblåsningsventilen kunne aktiveres på tre forskjellige måter, men alle sviktet. Ventilen kunne også aktiveres automatisk på to måter, men også begge disse sviktet, viser BPs granskingsrapport.

Forsøk 1
Klokken 21.40 ulykkesnatten forteller vitner på Deepwater Horizon-riggen at brønnslam strømmet ukontrollert ut på boredekket. Riggmannskapet prøvde øyeblikkelig å få kontroll på brønnen gjennom å stengte BOP-ventilen manuelt. Men ifølge granskingsrapporten klarte ikke den ringformede ventilen å forsegle seg helt rundt borerøret, slik at hydrokarboner fortsatte å strømme opp.

Forsøk 2
Blowout-ventilen var også laget slik at den automatisk skulle stenge ned hvis den mistet all kommunikasjon med plattformen. Ventilen hadde to uavhengige hydrauliske systemer som automatisk kunne stenge ned ventilen. Men etter at ventilen tidligere denne uken ble hevet, viste det seg at det var feil på begge systemene. Den ene kontrollenheten hadde et flatt batteri som hindret nedstenging, mens den andre enheten hadde en feil i en solenoid-ventil som hindret utblåsningsventilen i å aktivere automatisk nedstenging. Feilen i solenoid-ventilen skyldes at uoriginalt utstyr var montert, viser BPs granskingsrapport.

Forsøk 3
Etter de to første systemene hadde sviktet, arbeidet BP desperat i dagene etter ulykken med å aktivere blowout-ventilen direkte på havbunnen ved hjelp av fjernstyrte ubåter (ROV). BOPen var utstyrt med en såkalt "blind shear ram" som består av kraftige stålblader som kan kutte borerøret og dermed sperre brønnstrømmen.

På det tredje forsøket på morgenen 22. april lykkes ROVen å aktivere stengefunksjonen på ventilen, men brønnstrømmen fortsatte likevel uhindret. De neste to ukene prøvde BP ytterligere 17 forsøk på å få ventilen til å stenge ved hjelp av mini-ubåter uten suksess.

Elendig vedlikehold
BPs granskingsrapport viser at vedlikeholdet av ventilen har vært mangelfull.

Også tidligere har ventilen vist seg å ha utladede batterier etter bruk. Det var heller ingen indikasjoner på at den automatiske eller manuelle nedstengningen noengang ble testet før den ble tatt i bruk på Macondo, til tross for at det var et krav i Transoceans testregler, skriver BP i sin rapport.

Les også. Her er årsaken til Deepwater Horizon-ulykken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.