Toyota Verso har befunnet seg på markedet i noen år, selv om salget ikke har tatt av. Tredje generasjon kom på markedet tidligere i år, som en del av det massive nyhetsslippet til Toyota.

Tidligere har den solide storbilen Avensis kommet i ny versjon, i tillegg har hybriden Prius blitt forbedret i alle henseender. Modellene iQ og Urban Cruiser er også helt nye på markedet i år. Ikke å undre seg over at Toyota for tiden kniver med Volkswagen om å bli Norges mest solgte bilmerke.

Praktiske hensyn
I det man som voksen må bremse drømmen om bilopplevelser utenom det vanlige, i samme takt som de månedlige barnehageutgiftene akselererer, har bilprodusentene skapt en egen klasse av praktiske og kjedelige flerbruksbiler med mulighet for inntil syv seter. Her stiller Toyota med representanten Verso.

Nye Verso er større enn forgjengeren, og nærmer seg eller passerer dermed mange av konkurrentene. Den nye Verso har forbilledlige seteløsninger som definitivt gjør det enkelt å skulle frakte mange personer eller mye last.

 

Baksetene kan skyves i lengderetningen, og i bagasjeromsgulvet er altså to seter skjult. I bruk er de helt ok, selvfølgelig med begrenset benplass, men skal du frakte syv voksne, så får du jaggu kjøpe deg en buss.

Tilgangen til de to bakerste setene er fin, bakseteryggen vippes frem, og hele setet beveger seg fremover, noe som gjør det relativt enkelt å sette seg inn bakerst. Du mister det meste av bagasjerom med syv seter i bruk, selv om Toyota skryter av at de med 178 liter er blant de største i klassen. Som vanlig femseters bil rommer bagasjerommet 699 liter.

Legger du ned alle setene får du et flatt bagasjerom, praktisk og 1696 liter stort. Verso kommer i disse dager lettere ombygd som varebil på grønne skilter, det sier litt om størrelsen.

Finfin motor
Denne typen biler er laget for praktisk bruk, det er dessverre derfor ikke lagt så stor vekt på ytelser og dynamiske kjøreegenskaper som slitne familiefedre egentlig ønsker seg. Men for all del, den 126 hestekrefter og 310 Nm sterke dieselmotoren under panseret på vår testbil fungerer upåklagelig, selv om den ikke gjør at du kjører omveier før du ankommer reisens mål. Forbruket ligger på i overkant av halvliteren på mila, og motorstøy er ikke noe tema, veistøyen er derimot noe man hører godt. Den sekstrinns girkassen kunne gjerne vært litt mer presis etter vår smak.

 

Når regnskapet skal gjøres opp har jeg to punkter som jeg vil nevne. Toyota sier at seteputelengden har økt med to centimeter fra utgående modell. Jeg mener fremdeles at forsetene har en litt for kort sittepute, noe som gjør det litt vanskelig å finne riktig sittestilling.

Man skulle også ønske at Toyota hadde latt Verso arve mer av interiørkvaliteten fra storebror Avensis enn fra lillebror Auris. Det er bedre enn på forrige generasjon, men fremdeles er det litt mye plastpreg, og Toyota har med Avensis bevist at de klarer bedre enn dette.

Midtlivskrise-katalysator
Verso er solgt i 386 eksemplarer hittil i år. Selv om det ikke er den mest prestisjefulle bilklassen, er det hard konkurranse også i dette segmentet. Kongen på haugen er enn så lenge den aldrende Volkswagen Touran med 1118 solgte til og med november i år. Andre konkurrenter er den litt større Mazda 5, og den dyrere og større Ford S-Max. I disse dager lanserer Peugeot en skikkelig konkurrent i sin nye 5008.

Selv om kjøregleden varierer noe i klassen, er det ikke tvil om at midtlivskrisetiltak har sin berettigelse etter ti år i en flerbruksbil.

Konklusjon: Svært praktisk og rommelig bil i en bilklasse som dessverre ikke leverer de mest interessante kjøreopplevelsene.

 

PS. DN.nos biltester er selv eier av en kjedelig, men praktisk flerbruksbil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.