Klager på rørleggere ligger øverst på listen over henvendelser til klagenemnda for håndverkstjenester etter ett års virksomhet.
Åtte av ti klager som nemnda har mottatt i løpet av ett års virksomhet, gjelder uorganiserte bedrifter, mange av dem rørleggerbedrifter. Men tre av fire av klagene blir avvist fordi nemnda kun tar opp klager på organiserte bedrifter.
Nemnda ble opprettet som et samarbeid mellom Forbrukerrådet og ti bransjeorganisasjoner. Hittil i år har nemnda behandlet 21 saker. Forbrukerne har fått medhold i halvparten av sakene.
-Ofte kompliserte
– Rørleggeroppdrag er ofte kompliserte arbeider der det er vanskelig å bedømme omfanget av arbeidet før man starter, og da blir ofte prisen tvistepunktet, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet til Aftenposten.
De avviste klagene som gjelder uorganiserte bedrifter blir henvist til Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Utvalget kan gjøre bindende vedtak på linje med en dom, mens nemndas vedtak kun er rådgivende og ikke juridisk bindende for bedriften.
Helde mener at det ikke er lett for forbrukerne å skille mellom organiserte og uorganiserte bedrifter.
Cirka 4.600 bedrifter er tilknyttet klagenemnda, mens det finnes rundt 40.000 bedrifter totalt i næringen.
Les også:
Boliger fulle av feil
Trøbbel for håndverkere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.