- Ryanair? Kan ikke klage. Det var litt trangt, men effektivt. Bra service og hyggelig mannskap.

Paret Anita Glosni og Bård Schøyen har tatt helg og er på vei til sikkerhetskontrollen på Moss Rygge Lufthavn, etter å ha sjekket inn på Ryanairs avgang til Krakow. De har reist med Ryanair én gang tidligere.

- Pris går ikke foran alt. At det er effektivt og fungerer, betyr mye. Og at flyplassen ligger nær hjemstedet! sier Glosli.

Thai Air kaster seg ut i lavprisflymarkedet med nykomlingen Tiger Air i 2011 for å utfordre Air Asia. Etter å ha tapt stadig større markedsandeler mot det populære lavprisflyselskapet de siste årene, innser Thai at de må tenke nytt.

- Lavpris er det raskest voksende markedet og vi vil delta i dette, sa Thai Air-president Piyasvasti Amranand i august.

Les: Ny lavpristiger fra Asia og Nå blir det lavprisflykrig i Asia

Ifølge International Air Transport Association (IATA) er Asia det hurtigst voksende luftmarkedet i verden for øyeblikket.

 

Thai Air-sjefen er ikke den eneste som frykter lavprisflyselskapene:

SAS har slitt tungt lenge og lansert flere billigkampanjer for ikke å miste flere kunder til konkurrenten Norwegian. Neste år planlegger dessuten Norwegian å starte med langdistanseflyvninger både til USA og Asia.

Også Lufthansa, British Airways og Air France sliter med inntjeningen.

Vinner på lavpris
Air France ønsker å kutte arbeidsstyrken med 4.100 ansatte innen mars 2013 gjennom frivillige avganger, skrev DN.no i sommer. Siden september 2008 har mer enn 6.000 arbeidsplasser forsvunnet fra British Airways, som har gått på giganttap på giganttap.

Men tøffe tider i luftfartsbransjen betyr ikke like tøffe tider for alle. Lavprisflyselskapene har greid seg klart best gjennom krisen.

I Asia gjør Air Asia det sterkt. Lave kostnader gjør at også Europas største lavprisflyselskaper Easyjet og Ryanair tjener gode penger.

Skjulte gebyrer i fleng og flighter ribbet for ekstraservice skremmer tydeligvis ikke forbrukerne:

Lave billettpriser lokker passasjerer til flyselskapene, men det er inntjeningen på gebyrer og ulike tillegg som flyselskapene surfer på.

- Tenker ikke på bagateller
- Det krever litt av passasjerene å fly billig. Man må ikke henge seg opp i bagateller, sier Bård Schøyen, før han går ombord i Ryanair-flyet.

- Er dere til og med villige til betale for å gå på toalettet?

- Alt avhenger av totalkostnaden. Men ja, jeg hadde vært villig til å betale for å gå på toalettet. Sparer man penger på å holde seg, så er det greit for meg hvis ikke turen er for lang, sier han med et smil.

Større gebyrpåslag
I 2009 vokste flyselskapenes inntekter fra gebyrer og tillegg med 43 prosent til over 80 milliarder kroner, ifølge en analyse fra IdeaWorks.

En rekke flyselskaper i Europa villeder dessuten forbrukerne når de beregner skatter og avgifter på flybilletter, viste en rapport fra et EU-prosjekt ledet av Forbrukerombudet ifjor.

Og flypassasjerene kan neppe forvente at de ekstraordinære og delvis skjulte gebyr, avgifter og tillegg blir mindre i fremtiden, rett og slett fordi de er blitt en del av konkurransevilkårene i luften.

Les: Luften full av gebyrgribber og - Flyselskapene lurer deg

Det bekymrer ikke Aslak Aslaksen, som er på vei på guttetur til Dublin sammen med tre andre kamerater.

- Vi er på privat guttetur, og da skal vi spare penger. Når man betaler av egen kasse, kjøper man rimelig, sier han.

- Billig, men ukomfortabelt
Han har reist med Ryanair også tidligere:

- Det var billig, men ukomfortabelt. Likevel gjør jeg det igjen.

- Går pris foran alt?

- Ja, nesten. Så lenge man flyr direkte og ikke over to-tre timer. Tid er viktigst. Derfor er jeg villig til å betale litt mer hvis jeg får direktefly. Men ellers er pris viktigst, sier Aslaksen.

Likevel irriterer han seg over alt man må betale ekstra for.

- Å betale for sete, bagasje og så videre irriterer meg. Jeg vil vite hva det koster - og så liker jeg ikke å betale ekstra for alt mulig tull!



EUROPA

Blue1:
Et finsk lavprisflyselskap. Flåten i 2010 består av 12 fly. Medlemmer av Star Alliance.
blue1.com

Air Berlin:
Tysk lavprisflyselskap basert på Berlin Tegel. Etablert i 1978 og er nå det nest største flyselskapet i Tyskland. Tilbyr ruter til og fra Europa, Asia, Karibia og Nord-Amerika. Flåten i 2010 består av 148 fly. Har eget bonusprogram og ble kåret til verdens beste lavprisflyselskap i 2006. Startet sin første rute fra Norge i april ifjor, i dag har Air Berlin flyvninger mellom Oslo og flere europeiske byer.
airberlin.com

Ryanair:
Irsk lavprisflyselskap basert i Dublin. Etablert i 1985 og har siden blitt det største og mest kjente lavprisflyselskapet i Europa. Opererer over 1100 ruter til ulike destinasjoner i Europa og Nord-Afrika. Flåten i 2010 består av 202 fly. Selskapet fraktet over 57 millioner passasjerer ifjor.
ryanair.com

Norwegian:
Norsk lavprisflyselskap basert på Oslo Gardermoen. Opererer innenriks i Norge og på internasjonale ruter til og fra en rekke destinasjoner, hovedsaklig i Europa. Planlegger å starte opp langdistanseflyvninger til USA og Asia i løpet av 2011.
norwegian.no

Easyjet:
Britisk lavprisflyselskap basert på London Luton Airport. Etablert i 1995. Opererer innenriks og har internasjonale flyvninger til ulike destinasjoner i Europa, Afrika og Asia. Flåten i 2010 består av 176 fly. Flyselskapet flyr ikke direkte fra Norge.
easyjet.com

Air Baltic:
Latvias største flyselskap, etablert i 1995. Flyr til et femtitalls destinasjoner, spesielt til øst-europeiske byer. Opererer fra flere norske byer.
airbaltic.com

Wizzair:
Et ungarsk lavprisflyselskap. Etablert i 2003 og tilbyr ruteflyvninger fra sentraleuropeiske byer til en rekke destinasjoner i Europa. Flåten består av 30 fly i 2010. Flyr fra Sandefjord Lufthavn Torp.
wizzair.com

AMERIKA

JetBlue Airways:
Et amerikansk lavprisflyselskap basert i New York. Etablert i 1999 og har base på JFK Airport. Opererer over 160 ruter til ulike destinasjoner i USA, Karibia, Bahamas og Bermuda. Flåten i 2010 består av 151 fly.
jetblue.com

Air Transat:
Et canadisk lavprisflyselskap basert i Montreal. Etablert i 1986. Tilbyr både innenriksflyvninger og internasjonale flyvninger til ulike destinasjoner i Canada, Karibia, Cuba og Nord- og Sør-Amerika. Flåten består av 18 fly i 2010. Fraktet over tre millioner passasjerer ifjor.
airtransat.com

AirTran Airways:
Et amerikansk lavprisflyselskap basert i Orlando, men med største hovedflyplass i Atlanta. Selskapet har ifølge Wikipedia det tetteste rutenettverket i det sørøstlige USA.
airtran.com

Southwest Airlines:
Det største lavprisflyselskapet i USA, basert i Dallas, Texas. Opererer både kort- og langdistanseflyvninger. Etablert i 1967. Flåten i 2010 består av 546 fly.
southwest.com

ASIA

Air Asia:
Asias største lavprisflyselskap, basert i Malaysia. Opererer en rekke innenriks- og internasjonale flyvninger - også fra London. Ble kåret til verdens beste lavprisflyselskap i 2010. Etablert i 1993. Har ekspandert kraftig de siste årene. Har i dag et rutenettverk som omfatter over 20 land. Omfatter også selskapene Air Asia X, Thai Air Asia og Indonesia Air Asia.
airasia.com

Jetstar Airways:
Australias lavprisflyselskap basert i Melbourne. Opererer over 130 ruter til ulike destinasjoner i Australia, New Zealand, Asia og Indonesia. Flåten i 2010 består av 51 fly.
jetstar.com

Sjekk også flylowcoastairlines.org (ekstern lenke) for flere lavprisflyselskaper(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.