- Vi kan være forsiktig optimister, men det er fortsatt vesentlige risiki, sier generalsekretær Giovanni Bisignani i IATA i en kommentar.

Luftfartbransjen flyr mot lysere tider, mener IATA (International Air Transport Association).

Dette står i skarp kontrast til de dystre utsiktene representanter for både Boeing, Airbus og IATA kom med helt på slutten av fjoråret. IATA mente flyindustrien trengte tre år for å komme seg ovenpå igjen etter krisen.

Les:
- Nedgang i flybransjen til 2012

I desember forutså organisasjonen et samlet tap i bransjen på 5,6 milliarder dollar i 2010. Nå er det forventede underskuddet halvert til "kun" 2,8 milliarder dollar.

IATA nedjusterer samtidig det forventede tapet i 2009 til 9,4 milliarder dollar.

Sterk start på 2010
Bakgrunnen for nedjusteringen er en sterk avslutning på 2009 og en god start på 2010. Etterspørselen har tatt seg opp, og en relativt flat utvikling i bransjens samlede kapasitet er forvandlet til bedre tall på bunnlinjen og en forbedring av den gjennomsnittlige yielden.

For kort tid siden kom flyprodusenten Airbus med lignende uttalelser på et pressemøte i Oslo:

- Nedturen ble bratt, men oppturen ser ut til å komme raskere enn ventet, sa markedsanalytiker Andrew Gordon i Airbus.

Les mer her:
- Flykrisen er over

Den overraskende pene utviklingen stammer i hovedsak fra Asia og Latin-Amerika, som hadde en passasjervekst på henholdsvis 6,5 og 11 prosent i januar 2010. I Nord-Amerika og Europa er situasjonen mer usikker. Her økte passasjertrafikken med beskjedne 2,1 og 3,1 prosent.

- Det er Asia og Latin-Amerika som driver gjenopprettingen. De svakeste markedene er nordatlantiske og intereuropeiske ruter, som har gått tilbake siden midten av 2008, sier Giovanni Bisignani.

Totalt ventes passasjertallene å stige med 5,6 prosent i 2010.

Bekymret for oljeprisen
IATA er imidlertid bekymret når det gjelder drivstoffprisene. Oljeprisene er stigende, og IATA forventer en gjennomsnittlig oljepris på 79 dollar fatet i 2010 mot 62 dollar fatet i 2009. Til sammen vil dette bety en ekstrautgift på 19 milliarder dollar, og drivstoff utgjør 26 prosent av bransjens samlede driftsutgifter.

Samlet venter IATA at omsetningen i bransjen vil stige til 522 milliarder dollar i 2010, 43 milliarder dollar mer enn i 2009. Hovedårsaken er en generell økning i etterspørselen.

- Bransjen har klokelig holdt igjen med å øke kapasiteten. Billettprisene begynner å komme i balanse med omkostningene, unntatt i premium-trafikken. Vi kan være forsiktig optimister, men oljen er en ukjent faktor, overkapasiteten er en lurende trussel, og omkostningene må holdes under stram kontroll i hele verdikjeden og blant de ansatte, sier Bisignani.

IATA representerer rundt 230 flyselskaper, som i alt står for 93 prosent av all internasjonal luftfart.

Les også:
- Umulig å tjene penger på fly i fremtiden
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.