– Vi øver på alt fra flykapringer i luften til terrorangrep på bakken og hva vi må gjøre på et ulykkessted, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Tirsdag styrtet et Germanwings-fly i de franske alpene. Alle de 150 menneskene ombord mistet livet i ulykken.
Johansen er preget av ulykken tirsdag.
- Ikke lenger konkurrenter
– Hele bransjen påvirkes av dette, og våre tanker går til de etterlatte og våre kolleger i Germanwings. Vi som jobber i et flyselskap kan lett sette oss inn i hvordan kollegene i det selskapet har det. I slike situasjoner er man ikke lenger konkurrenter. Vi har uttrykt vår medfølelse direkte til selskapet, sier Johansen.
Flyulykken i Alpene er den verste i Europa på nesten syv år. Sist gang Europa ble rystet av en lignende ulykke var i august 2008 da et fly fra SAS-eide Spanair-fly styrtet like etter avgang fra flyplassen i Madrid. 153 mennesker mistet livet.
– Vi har en velorganisert kriseberedskap i SAS, hvor vi øver i større og mindre skala flere ganger årlig. Øvelsene består i alt fra testing på reaksjonstid innenfor en avdeling til omfattende øvelser som kan involvere politi, forsvaret, brann, redning og andre myndighetsinstanser, sier Johansen.
Kriseplanen til SAS går blant annet ut på hvem som skal møte, hvem som skal varsle hvem og til hvilke kanaler informasjonsarbeiderne skal ta i bruk for å formidle hva som har skjedd, internt og eksternt.
– En såkalt "emergency response"-organisasjon iverksettes. Vi har dedikerte team med forhåndsdefinerte oppgaver, eksempelvis etablering av et senter for de pårørende, forteller Johansen.
Etter en ulykke er det først og fremst politiet og øvrige myndigheter som har ansvar for publisering av passasjerlisten og etterforskningen.
- Tett trafikkert
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forteller at selskapet har en lignende kriseplan som SAS.
– Vi har regelmessige kriseøvelser. Hvis en krise inntreffer, setter man ned en krisestab. Kriseorganisasjonen består av representanter fra forskjellige avdelinger med ulike funksjoner. Vårt hovedmål når en krise inntreffer er å sørge for at de som blir berørt blir tatt hånd om og fulgt opp på best mulig måte, skriver Sandaker-Nielsen i en epost.
Det er svært mange flyvninger i luftrommet der det forulykkede flyet fløy tirsdag.
– Luftrommet der ulykken skjedde er, som Europa ellers, tett trafikkert. Det er en hovedfartsåre i luften, sier Johansen og legger til:
– Å fly over Alpene er svært trygt, og ikke noe mindre trygt nå enn det var før ulykken inntraff.
Hverken SAS eller Norwegian har opplevd avbestillinger som følge av ulykken tirsdag.
Les også:
Fortsatt ukjent om det satt nordmenn på ulykkesflyet
Manglet kontanter til han var 36 år
Solberg: Boligmarkedet er veldig vellykket (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.