Luftfartstilsynet ga før helgen Norwegian et unntak fra reglene slik at flyselskapet får leie inn irskregistrerte fly med asiatisk kabinpersonale lenger enn vanlig.
SAS reagerte sterkt og mener myndighetene legger til rette for en konkurransevridning som kan ramme 4500 SAS-ansatte på sikt.
– Dette beviser at det lønner seg å omgå norsk lov og finne kreative løsninger, sa konserndirektør Eivind Roald i SAS lørdag.
- Hårreisende
Norwegian slår knallhardt tlbake.
– Utspillet er hårreisende av SAS. Hvis det er noen som har bragt et uføre over SAS og deres ansatte, så er det selskapets ledelse over flere år. Hadde vi fått samme flylisens som SAS, ville vi blitt i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian, svarer kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian overfor Dagens Næringsliv.
Norwegian sier at langdistanseflyene aldri hadde blitt registrert i Irland om de fikk en fellesskandinavisk flylisens, som SAS.
– Vi har søkt, men fikk nei. Det er hovedårsaken til at vi registrerer i Irland, sier Skånvik til DN.
- Omgå norsk lov
Ove Myrold, direktør for myndighetskontakt i SAS, sier SAS ikke har noen problem med at Norwegian får samme rettigheter som dem.
– Vi mener flyttingen til Norwegian utelukkende handler om å omgå norsk lov, så det kan ansette kabinansatte uten arbeids- og oppholdstillatelse i Norge, sier Myrold til Dagens Næringsliv.
Les hele saken i Dagens Næringsliv mandag.
Les også:
- Vil myndighetene at vi skal flagge ut og si farvel til 4500 ansatte i Skandinavia?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.