For finansåret 2010/2011 fremla toppsjef Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum denne uken et overskudd på imponerende 1,6 milliarder dollar (8,7 mrd. kroner). Omsetningen økte med over 26 prosent til 15,6 milliarder dollar (85 mrd. kroner).
Perioden går fra april 2010 til mars 2011, og overskuddet økte med hele 52 prosent, skriver gulfnews.com.
Bare det å gå så kraftig i pluss, er en sjeldenhet i internasjonal luftfartsbransje, men Emirates - som har base i Dubai - har også ekspandert kraftig de siste årene. Med årsregnskapet for 2010/2011 har flyselskapet presentert pluss-tall hele 23 år på rad - en prestasjon ingen flyselskaper kan måle seg med.
Rekord på rekord
Rekordtall på løpende bånd og ekspansjonsplaner som aldri ser ut til å ta slutt har gjort Emirates til et av de mest beundrede og også mest fryktede flyselskapene i bransjen. For hvordan er det mulig å øke overskuddet på denne måten og samtidig bygge ut rutenettverket i en slik rasende fart? undrer konkurrentene.
Emirates-sjef Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum er sikker på at flyselskapet hans vil utmerke seg enda mer i flybransjen i årene fremover.
- Emirates utfordrer stadig forestillingen om luftfartsindustriens begrensninger, og oppfordrer til helt fri konkurranse, noe som utvilsomt vil være til fordel for kunden, sier han ifølge check-in.dk.
- I takt med at vi fortsetter å vokse, er vi så ambisiøse at vi tror vi kan bidra til en forandring på den luftfartspolitiske scene, legger han til.
Heller ikke Emirates har sluppet unna politisk ustabiltet i regionen og naturkatastrofen i Japan, men i motsetning til flertallet av konkurrentene lyktes det flyselskapet å reagere kjapt og konsekvent - og de tilpasset kapasiteten ved å flytte kapasitet rundt.
I siste regnskapsår fløy 31,4 millioner passasjerer med det suksessfulle flyselskapet - en vekst på 14,5 prosent. Kabinfaktoren endte på rekordhøye 80 prosent.
- Et mirakel
Nå kommer også Emirates til Skandinavia: 1. august åpner flyselskapet en rute fra Dubai til København.
I begynnelsen av juni ifjor inngikk Airbus en gigantavtale med Emirates. Emirates bestilte da ytterligere 32 fly av typen Airbus A380 til en samlet verdi av svimlende 11,5 milliarder dollar, eller nærmere 73 milliarder norske kroner.
Og før dette hadde Emirates allerede bestilt 58 fly av samme type. Det bringer samlet antall Airbus A380 i Emirates-flåten opp i 90 fly når den siste leveransen har funnet sted.
- Det er et mirakel at Emirates allerede kan tilby flere interkontinentale flyseter enn Air France og British Airways tilsammen, sa Lufthansa-sjef Wolfgang Mayrhuber til Bloomberg dengang. Nå viser det seg at Emirates fortsetter å vinne terreng i forhold til konkurrentene.
Les også: - Emirates en stor trussel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.