Den tyske pilotforeningen frykter at økonomisk press kan tvinge flyselskapene tilbake på den gamle luftkorridoren via Ukraina, skriver check-in.dk.

I forrige uke ble Malaysia Airlines MH017 skutt ned da de benyttet seg av ruten. Alle de 298 ombord mistet livet i den tragiske hendelsen.

Selv om flyselskapene inntil videre har besluttet å ikke benyttet luftkorridoren over Ukraina, og dermed begir seg ut på en lengre omvei ved flyvninger fra Europa til Sørøst-Asia, er det bare et spørsmål om tid før det første flyselskapet er tilbake igjen, sier pressetalsperson Jörg Handwerg i den tyske pilotforeningen til Reuters.

- Så snart det første flyselskapet benytter den "gamle" luftkorridoren, vil det økonomiske presset få andre flyselskaper til å følge etter, sier han.

Ønsker konferanse om temaet

Luftkorridorene utenom Ukraina er avstandsmessig lengre og betyr økte kostnader til flydrivstoff, noe som er belastende for mange flyselskapers økonomi. Nå må flyselskapene drøfte flysikkerheten etter den tragiske hendelsen i Ukraina, mener Handwerg.

Konsernsjef Tim Clark fra Emirates Airlines oppfordret tidligere denne uken IATA til å ta initiativ til en konferanse med dette som tema. Han fikk støtte fra Lufthansa-gruppen.

Lufthansa er et av de flyselskapene som ifølge Flightradar24.com har fløyet oftest over det urolige området nær Donetsk, før katastrofen inntraff.

Les også: Asia i dag: Høy sommeraktivitet i Kina

Kjøpte Gaupholmen til rekordpris

Én av tretti som bor i Oslo er millionær - i dollar  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.