Lisboa, Portugal: "Wrrrrrrreeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhh!"
Den ekstremt masende motorlyden fra Lexus' nye kompakthybrid CT 200h skjærer i ørene i det vi på fine portugisiske motorveier prøver om toppfarten virkelig er oppgitte 180 km/t. Myten om at hybridbiler går så stille, gjelder ikke under alle forhold.
Under overflaten finner vi den samme drivlinja som i Prius og Auris hybrid, men Lexus har visstnok forfinet teknologien noe. Likevel er grunnprinsippet det samme, med en bensinmotor og en elektrisk motor som tilsammen yter 136 hestekrefter, og som sømløst overlapper og hjelper hverandre via en trinnløs girkasse.
To typer
Hybrid-teknologi har to retninger, den ene er for å få minst mulig forbruk som i Toyota Prius, og i tillegg har vi en avart der den elektriske motoren skal bistå en stor bensinmotor til å få enda mer krefter, ala BMW X6 ActiveHybrid.
Lexus har tidligere vært flinke til en viss form for kombinasjon mellom disse to, blant annet gjennom den mest kjøpte, suven RX som kombinert yter 300 hestekrefter, men samtidig har et greit lavt forbruk.
Den nye mini-Lexusen er på ingen måte noen sportsbil, null til 100 km/t gjør den på drøye ti sekunder. Til gjengjeld er den ikke bare gjerrig på fart, men også på bensin. Bilen kan kjøres på kun elektrisitet, noe som gir gode tall. Oppgitt forbruk ligger på 0,38 liter på mila med liten hjuldimensjon, og et CO2-utslipp på fra 87 gram per kilometer. De tallene er det ikke mange som matcher. Vi brukte vel kanskje dobbelt av dette på vår testtur, men så tester da heller ikke den jevne hybrideier toppfarten hele tiden heller da.
Debutant
Tidligere har ikke det japanske prestisjemerket Lexus hatt noe alternativ i Golf-klassen, eller rettere A3-klassen som Lexus heller vil sammenligne seg med. Lexus CT 200h er utviklet for Europa, og skal konkurrere med viktige modeller som Audi A3 og BMW 1-serie.
Kan så en pimpa Toyota konkurrere med en Audifisert Golf og en krympet og trang BMW? Svaret er mer eller mindre ja.
For akkurat på pimpefronten synes jeg her Lexus har gjort en bra jobb. Det en del som er kjent fra Toyota Auris og Prius, men innvendig har de virkelig gjort en god jobb med å få et mer eksklusivt preg som virker å inneha bra kvalitet. Rattet et ganske lite, men gripevennlig og ligger godt i hendene.
Setene er noe av det beste vi har opplevd i en japansk bil, med tilstrekkelig sidestøtte og en bra setepute.
Den underlige girspaken fra Prius er noe forfinet, men fungerer på samme måte. Det gjør altså også det som ligger "under" girspaken. Trinnløs giring er behagelig så lenge du ikke stresser bilen eller deg selv for mye.
Irriterende blink
En uting når det gjelder noen av de japanske bilene, er at de ikke har tre-blinkssystemet når du gir blinklys-hendelen en lett dytt. Alle andre bilmerker har det, så det er ikke annet enn irriterende at Toyota og Lexus ikke kan få det også! Et annet irritasjonsmoment er en noe knotete tilnærming til navigasjonssystemet, som ikke er så selvforklarende som bruksanvisningsskye middelaldrende menn vil ha det, og trenger det. Mulig det har å gjøre med journalistens fremskredne angst for å kjøre seg vill på portugisiske veier, men det kan også være at Lexus kan jobbe litt med systemet.
Ellers er det meste brukervennlig og man trives godt bak rattet, i hvert fall inntil man vil prøve seg på litt motorveikjøring og skal opp i hastighet.
Utstyrsmessig er Lexusen også bra, selv om du må legge mer penger enn for innstegsversjonen om du skal få den luksuriøse følelsen på plass. Og apropos plass, så er den god i baksetet, men bagasjerommet lider litt av det store batteriet som ligger under gulvet, selv om oppgitte mål omtrent er som for konkurrentene.
Fra 300.000 kroner
Prisen for Lexus CT 200h starter under 300.000 kroner, men de fleste legger nok 50.000 ekstra på bordet for å heve utstyrsnivået en smule.
Bilen lanseres hos Lexus-forhandlerne 25. mars, og det satses på å selge 450 biler i år.
Spesielt morsom er ikke bilen å kjøre, men den er komfortabel og understell og styring er fint avstemt. Den er glimrende til bykjøring, og Lexus har greid å lage en følelse av eksklusivitet og luksus som er trengs i denne klassen.
PS. Toppfarten? Joda, det oppgitte tallet er korrekt.
Store bilder:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.