DN skrev nylig at Arbeidstilsynet slo til mot oppstartsselskapet Foodora.

Foodora ble etablert i Oslo i fjor høst. Selskapets sykkelbud har rosa hjelmer og rosa matbokser, og har blitt godt synlig i bybildet i løpet av de få månedene de har syklet rundt i Oslo sentrum.

Maten kan bestilles via selskapets nettsider eller mobilapp, og syklistene leverer maten i løpet av en times tid. Selskapet tar 49 kroner per leveranse.

Foodora har for øyeblikket rundt 250 ansatte. Syklistene er gjerne unge studenter som jobber vakter på deltid.

MAGASINET: Foodora styres av en tysker som bruker ordet «blitzkrig» om sin forretningsstrategi (DN+)

– Trenger hjelp

Det var også bakgrunnen for at Arbeidstilsynet kom på besøk hos Foodora.

Nå er tilsynsrapporten klar, og Arbeidstilsynet er ikke helt fornøyd med måten Foodora ivaretar sikkerheten på.

 

Norgessjef i Foodora, Carl Tengberg, sier selskapet setter pris på dialogen med Arbeidstilsynet.

– Vi er veldig imponert over Arbeidstilsynet, som er åpne og ønsker dialog. Som en nystartet bedrift trenger vi Arbeidstilsynets hjelp iblant, og vi vil selvfølgelig oppfylle alle kravene tilsynet kommer med nå, sier Tengberg.

Ikke overrasket

Han sier at varslene Arbeidstilsynet kommer med, stemmer godt med det selskapet og Arbeidstilsynet diskuterte under tilsynet i slutten av mai.

– Ingenting var overraskende. Vi har oppfylt flere av påbudene allerede, men mangler å få på plass verneombudet, kartleggingen og arbeidsmiljøutvalget, sier Tengberg.

Han viser til at det er de ansatte som skal velge verneombud, og at det vil gjøres når folk er tilbake fra ferie.

– Vi holder på med å implementere det, men jeg får ikke være delaktig i den prosessen. Når det gjelder pålegget, så har vi allerede hatt et slags lignende system. Vi tror at god HMS har mye å si for bunnlinjen vår, og investerer derfor i det, sier Tengberg, og fortsetter:

– En bra syklist er en sikker syklist. Vi forsøker å overholde en viss leveringstid, men det skal på ingen måte gå på bekostning av sikkerheten. Vi er i kontinuerlig kontakt og dialog med syklistene våre, og snakker med dem for å gjøre dem bevisste på risikoene, sier Tengberg.

Les også: Sterk vekst for omstridte Uber i Norge

Vokser 150 prosent i måneden

Nylig skrev svenske Dagens Industri at Foodora på Europa-nivå ligger an til å omsette for 1,4 milliarder kroner i 2016.

Tengberg sier norgesdelen av Foodora har vokst med 150 prosent i måneden siden inntoget i fjor høst.

– Målet er å vokse enda mer. Vi er et fantastisk selskap, med fantastiske ansatte, men vi vil ansette mange nye syklister til høsten. Da øker vi også kravene, for at nivået på syklistene skal bli enda bedre. Derfor vil alle syklister nå gå gjennom fire intervjuer før de blir ansatt, sier Tengberg.

Arbeidstilsynets Caroline Schønning-Andreassen har ikke besvart DNs henvendelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

London-turen blir billigere
Det er det eneste som er sikkert, i følge Harald Magnus Andreassen, sjefsøkonom i Swedbank.
00:43
Publisert: