De rosa sykkelbudene er blitt en del av det daglige livet i Oslo sentrums gater, men Arbeidstilsynet har siden i vår stilt spørsmål ved om selskapet følger arbeidsmiljølovens lover og regler.
I juni ble Foodora pålagt å gjennomføre seks tiltak for å drive i tråd med loven. Selskapet hevdet da selv at det var i ferd med å få på plass flere av punktene, men i et brev fra slutten av august skriver Arbeidstilsynet at det ikke har mottatt noen dokumentasjon på at selskapet har gjennomført tiltakene.
MAGASINET: Foodora styres av en tysker som bruker ordet «blitzkrig» om sin forretningsstrategi (DN+)
Seniorinspektør i Arbeidstilsynet, Caroline Schønning-Andreassen, bekrefter til DN at Arbeidstilsynet vil gå til tvangsmulkt dersom Foodora ikke har gjennomført tiltakene, og dokumentert dette, innen 10. oktober. Da vil Foodora få 1.500 kroner per tiltak i bot hver dag, fra mandag til lørdag, til tiltakene er dokumentert gjennomført.
– Vi venter fortsatt på svar fra Foodora, og minnet selskapet på fristene det har fått, sier Schønning-Andreassen.
Blant annet er Arbeidstilsynet kritiske til manglende HMS-rutiner, manglende verneombud og arbeidsavtaler som ikke er i tråd med arbeidsmiljøloven.
Les også: Arbeidstilsynet med varsel til Foodora
Har hyret advokater
DN har fått tilgang til et svarbrev fra advokatfirmaet Bing Hodneland på vegne av Foodora.
I det skriver advokat Tone-Lise Pettersen at Foodora ikke rakk å sende over dokumentasjon på at påleggene er oppfylt innen fristen 30. august.
Foodoras Norgessjef Carl Tengberg sier at selskapet fått utsatt fristen for å komme med det opprinnelige svaret på påleggene til 19. september.
- Vi skal levere alt innen det, sier Carl Tengberg til DN.
Bloggutfordrer tapte 5 mill.: Egenkapitalen forsvant i 2015, men nå går det «mye bedre»
– Utrolig vekst
Han sier at arbeidet med påleggene har tatt lenger tid enn ventet, på grunn av ferieavvikling, og fordi mange av Foodoras ansatte er deltidsansatte med andre jobber.
Flertallet av verneombudene som er valgt snakker ikke norsk, og Foodora sier det har tatt tid å få i stand opplæringskurs som er tilpasset alles behov.
– Vi gjør vårt beste, og opplever en utrolig vekst. De siste ukene har vi hatt en vekst på 30 prosent i antall ordre, samtidig som vi har forbedret servicen gjennom å ha en leveringstid på bare 35 minutter, sier Tengberg.
Han opplyser om at Foodora har rundt 240 syklister i dag, men at tallet selskapet sikter mot er 400 syklister i løpet av året.
Les også: Arbeidstilsynet slo til mot Foodora
Bloggutfordrer tapte 5 mill.: Egenkapitalen forsvant i 2015, men nå går det «mye bedre»
Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.