Tirsdag kveld lanserte Apple to nye Iphone-modeller, et nytt økosystem for å bruke mobilen som betalingsmiddel og en ny smartklokke.

Som vanlig var temperaturen høy både under presentasjonen og rett etter. Aksjen både steg og falt langt utenfor de vanlige svingningene og verdens største stjerner kranglet om oppmerksomheten på sosiale medier ved å lovprise Apples nye produkter.

Rent teknologisk er ikke noe av det Apple har presentert noe å bli opphisset av. Kanskje med unntak av at man kan betale med armbåndsuret i butikken.

Googles Android er verdens største økosystem for smarttelefoner. Android-telefoner med stor skjerm, brikke for kontaktløs betaling og tastaturer som spår hva du vil skrive har vært på markedet i årevis, og det er mange flere personer med slike telefoner i lomma enn det er Iphone-brukere i verden.

Så hvorfor bruker vi ikke mobilen til å betale i butikken allerede?

Fordi Apple har is i magen.

Apples erkerival Samsung har alltid vært opptatte av å vise sine ingeniørers overlegenhet. Mektige spesifikasjoner og sensorer i hopetall har preget deres presentasjoner. Men faktum er, at mange av disse innovasjonene blir aldri brukt av folk flest, enten fordi de ikke er nyttige nok eller fordi ingen tar ansvar for å bygge et økosystem.

Til gjengjeld har Apple flere ganger endret måten vi gjør våre daglige gjøremål på, og måten vi kommuniserer på.

Fordi de har is i magen.

For Apple er det viktigste å skape gode brukeropplevelser. Gode brukeropplevelser sikrer lojalitet og inntekter over tid. De tar seg tid til å sørge for at hele økosystemet som kreves for å ta i bruk en ny tjeneste er på plass før de lanserer. De lanserer ikke fordi en elektronikkmesse skal gå av stabelen og de trenger noe å si.

Apple Pay er et glimrende eksempel på dette. Mobile betalinger er et komplekst økosystem. Det er mange ledd i verdikjeden og mange teknologier å benytte. Det er også mange mulige allianser å forholde seg til.

Når Apple nå lanserer Apple Pay trenger man ikke bytte simkort, ringe banken eller registrere seg et nytt sted. Som Apple-kunde er kredittkortnummeret ditt allerede lagret hos Apple, så for brukeren er løsningen klar til bruk.

Og Apple har tatt på seg jobben med å forhandle med de største kortustederne og de største butikkjedene. Det er bare å betale.

Så nå er det kanskje ikke lenge før alle Android-brukerne også kan få bruke teknologien de har hatt i lomma i årevis.

 

Les også:

Virus sprer seg over en hel kontorbygning på under fire timer  

- Emirates er også et lavprisflyselskap  

Dømt til ni års fengsel for innsidehandel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.