Saken er oppdatert med kommentar fra Samferdselsdepartementet.

– Mange ønsker å more seg på landets turistattraksjoner i sommer, men uten bil byr reisen dit på store utfordringer, sier fagdirektør for samferdsel Anne Haabeth i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets test viser at forslagene fra reiseplanleggerne ofte innebærer omveier, og at de ikke gir brukerne nok tid til å bytte fra for eksempel buss til fly.

I tillegg gir ikke fire av ti reisesøk over fylkesgrenser noen reiseforslag.

Etterlyser vedtak

Forbrukerrådet savner en nasjonal reiseplanlegger som fungerer like bra over hele landet.

Stortinget vedtok i 2006 at Norge skulle få en reiseplanlegger, men Forbrukerrådet mener prosjektet ennå ikke er i mål.

– Det er et uttalt politisk mål at flere skal reise mer miljøvennlig. En fullgod reiseplanlegger vil gi folk mulighet til å gjøre det, sier Haabeth.

Forbrukerrådet har testet to nasjonale og alle norske fylkers reiseplanleggere. Totalt 86 reiseruter er testet på Rutebok.no, Gule Sider og de reiseplanleggerne som tilbys av fylkenes kollektivselskaper.

– Hemmer lokalt

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener testen viser et «stort hull» i reiselivsbildet. Hun sikter da spesielt til reiseplanleggere for lokal busstransport, med unntak av Ruter i Oslo og Akershus.

– Bussrutene og enkelte fergeruter slutter ofte ved fylkesgrensene og har altfor kort rutetidshorisont. Den reisende kommer seg enkelt til storbyene, men ikke ut derfra. Dette hemmer attraksjoner i distriktsreiselivet, sier Krohn Devold til NTB.

Hun mener det er viktig at lokale buss- og fergeselskaper langtidsplanlegger rutene sine og gjør dem offentlig tilgjengelige minst ett år i forveien.

– Vi har god framdrift

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet mener det er stort behov for en god nasjonal reiseplanlegger.

– Vi har lagt ytterligere trykk på arbeidet etter at vi tok over og har god framdrift, sier Aarseth til NTB.

Han håper å kunne presentere en modell i løpet av neste år. Løsningen skal inneholde all kollektivtransport i landet, og folk skal både kunne planlegge reiser og bestille billetter via planleggeren.

Les også:
Netcom kjøper Tele2 Norge
Dette er verdens rikeste land
Asia i dag: «Veldig, veldig billige aksjer» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.