Forbrukerrådet sier at etter et møte med Norwegian har de avdekket at nærmere 5000 passasjerer kan kreve kompensasjon fra flyselskapet.
– Det skal i utgangspunktet mye til for at du ikke har rett på standardkompensasjon, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.
– Streik og ekstremvær, slik at flyene må stå på bakken, er blant noen få unntak, sier hun i en pressemelding.
Standardkompensasjon utgjør mellom 200 og 600 euro avhengig av hvor langt man skulle fly. Det betyr mellom 1800 og 5500 kroner med dagens kurs.
Dersom alle 5000 passasjerene får kompensasjon vil det koste Norwegian mellom 9,2 millioner kroner og 27,6 millioner kroner.
Ba om møte
Forbrukerrådet ba om et møte med Norwegian for å få klarhet i hva de hadde foretatt seg overfor passasjerer som ble rammet av kanselleringene i sommer. Blant annet for å se om flyselskapet hadde fulgt sin informasjonsplikt overfor passasjerene.
Forbrukerrådet og Norwegian er enige om at rundt 20 kanselleringer fra i sommer er kompensasjonspliktige.
– Forutsetningen er at du klager innen et år, sier Flønes som oppfordrer folk til å klage til flyselskapet. Passasjerer som får avslag fra Norwegian, men likevel mener å ha et berettiget krav, kan klage videre til Transportklagenemnda Fly.
Les også:
Spetalen-aksje opp over 110 prosent
Så lett mener hun det er å jobbe 130 timer i uken
Feilsendt e-post sendte oljeprisen opp
Anbefalt fra DNtv:
Podcast: Er Pokémon Go vår tids Tamagotchi? TV 2s høye spill. Og er bunnen nådd for norsk økonomi?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.