Ford har endelig sluppet dataene for ikonet Ford Mustang som kommer til Europa om ikke lenge.
For versjonen med V8-motor, som det skal være i en amerikansk muskelbil, yter den fem liter store motoren 418 hestekrefter, og gjør null til 100 km/t på 4,8 sekunder. Dreiemomentet er oppgitt til 530 newtonmeter. Det gjør den til den raskeste Forden i Europa siden Ford GT i 2005.
- Men Mustang er ikke bare lynrask rett frem. Både kjøreegenskaper og kjørekomfort vil bli en opplevelse for europeiske sjåfører, sier Mustang-sjef Hermann Salenbauch i en pressemelding.
Selv for den mer jordnære, og halvmillionen kroner billigere innstegsmodellen, er det heldigvis ingen effektkrise. Motoren på 2,3 liter yter 314 hestekrefter og et dreiemoment på 432 newtonmeter. Null til 100 km/t i denne går unna på sekundet treigere enn for V8-modellen.
Les også: Prisen for et ikon
Til gjengjeld slipper du med adskillig færre stopp innom bensinstasjonen. Oppgitt forbruk på den minste motoren med manuell girkasse er på 0,8 liter på mila, mens V8-motoren med manuell girkasse forbruker 1,35 liter på mila.
Ford hevder at over 2.200 kunder har bestilt Ford Mustang siden den ble tilgjengelig for Ford i Europa tidligere i år.
Les også: 120 nordmenn ville sikre seg denne
Bilen kommer med kjøremodusene Normal, Sport+, Bane eller Snø som endres ved hjelp av vippebrytere i midtkonsollen og justerer elektronisk stabilitetskontroll, gassrespons, girskift og styring.
De første bilene forventes å nå Europa og Norge i juli.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.