Kriserammede Sevan Marine er på kanten av stupet. Selskapet leter nå etter løsning på likviditetsproblemene, som involverer aksjonærer, obligasjonseiere og banker.
- Kritisk likviditetssituasjon
Mandag melder selskapet at det venter å finne en langsiktig løsning på problemene innen utgangen av september, men først etter kraftige tiltak. En slik løsning vil ifølge selskapet trolig innebære en emisjon på 200 millioner dollar, omkring 1,1 milliarder kroner.
Sevan er under "seriøst kortsiktig likviditetspress", og er i diskusjoner om et brolån på minst 35 millioner dollar, ifølge meldingen.
- Selskapet er i en kritisk likviditetssituasjon. For å få på plass en langsiktig løsning er vi avhengig av at vi får kortsiktig likviditet på plass. Et av alternativene er den foreslåtte brofinansieringen, hvor vi er i dialog med obligasjonseierne. Vi trenger den i løpet av et par uker, sier Lieungh til TDN Finans
Emisjonen vil primært bli finansiert av obligasjonseierne, men eksisterende aksjonærene vil også få rett til å delta i emisjonen.
- Har dere innført betalingsstopp?
- I prinsippet har vi innført det. Vi betaler litt mer enn lønn, men vi har Ernst & Young inne for å sikre at vi ikke gjør noe forfordeling eller slikt (..) Vi skyver på betalinger, og på mange måter har det blitt innført betalingsstopp. Det er en prekær situasjon, sier han.
Selskapet vil be obligasjonseierne om rentebetalingsutsettelse til minst utgangen av september, og obligasjonseiere som har blitt forespurt på konfidensiell basis, støtter i prinsippet et slikt forslag, ifølge meldingen.
Foreslår konvertering av gjeld
Forslaget til kriseløsning inneholder også konvertering av obligasjonsgjeld, forlengelse av utløpstiden for eksisterende obligasjonslån, samt en revisjon av selskapets avdrags- og rentenivå.
Lieungh sier til TDN Finans at det for tidlig å fastslå til hvilken kurs obligasjonslånene eventuelt vil konvertert. Han legger til at obligasjonseierne vil kreve en garanterte emisjon før de aksepterer en konvertering.
Forhandlingene foregår ved at obligasjonseiernes finansielle og juridiske rådgivere forhandler med Sevan Marines rådgivere.
- Alt henger sammen. Elementene med konvertering, hva som trengs av ny egenkapital i tillegg i form av kontanter, rentenivåer på resten av obligasjonene og avdragsprofil på dette. Det er et stort regneark, og alt skal forhandles om sier Lieungh.
Administrerende direktør Ragnar Sjoner i Norsk Tillitsmann, som representerer obligsasjonseierne, ønsker overfor ikke kommentere overfor DN.no hvorvidt obligasjonseierne er tjent med forslaget.
Venter betydelige nedskrivninger
Som del av restruktureringen, kreves også en gjennomgang av bokførte verdier. Det ventes "betydelige" nedskrivninger av selskapets eiendeler i regnskapet for første halvår, opplyses det.
Mere oppgraderingskostnader
Samtidig melder selskapet at oppgraderingen av den flytende produksjonsenheten "Sevan Voyageur" blir enda dyrere. Kostnadsrammen, som allerede har vært overskredet med 45 millioner dollar, økes fra 135 til 160-170 millioner dollar.
Enheten ventes nå være i drift i andre kvartal 2012.
Les også: Sevan-enhet kan bli solgt med tap
Kan ikke utelukke konkurs
Styret i Sevan Marine er optimistisk om at de kortsiktige likviditetsutfordringene kan løses og en langsiktig finansieringsplan kan bli klarinnen utgangen av september. De gir imidlertid ingen garantier for at en løsning vil bli oppnådd.
- Uavhengig av den pågående dialogen med långiverne, "Voyageur"-stakeholders og andre, kan det ikke gis garantier for at en levedyktig global løsning kan oppnås i tide. Skulle så skje, vil styret være påkrevd å be om konkursbegjæring, heter det fra selskapet.
Sevan Marine er ned 15 prosent til 0,57 kroner.
Les også: <i>v</i> <i>v</i> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.