Lisboa, Portugal: Fem generasjoner BMW 5-serie har funnet sine bemidlede og konservative eiere i løpet av de siste 38 årene. Nå er den sjette utgaven på veien, og i god reaksjonær bayersk ånd er dette en modell som nødvendigvis ikke får Stephan Derrick til å rotere i graven. Til det er endringene fra forgjengeren tilsynelatende relativt moderate.
Og det er forståelig.
Forrige 5-serie, som kom i 2003, skapte nemlig mer enn nok bruduljer. Det var ikke det at den var en dårlig bil. Men BMWs daværende amerikanske sjefdesigner Chris Bangle hadde utført så mange snedige designgrep at stokk konservative BMW-entusiaster satte sauerkrauten i halsen og i protest heller vurderte en Mercedes E-klasse eller en Audi A6.
Den siste var selvsagt en tom trusel. Ingen BMW-eier vil noengang gå så langt.
Nå ble likevel ikke den forrige utgaven av 5-serie noen fiasko, og det er rett og slett på grunn av at det er en meget bra bil, dog med noe aparte utseende.
Det viktigste med den nye er derfor å skylle vekk noe av Bangles fritenkeri og videreføre resten. Og det har BMW i stor grad lyktes med.
Nærmer man seg den nye bilen frontalt, er det masse likheter med den siste utgaven av 7-serie. Den todelte grillen er større og har fått en ny vinkel, panseret har fått et mer stormannsgalt preg, og de outrerte lyktene er blitt noe temmet. Innvendig er masse hentet fra BMW 5 Gran Touring og selvfølgelig 7-serie - som for eksempel de ekstra jakkekrokene i baksetet. Den enorme midtkonsollen dominerer et elegant og stilrent, tysk utformet interiørdesign. Komforten i kupeen er storslagen, ikke minst for de foran. Baksetene er kun gode for to, for midtsetet er elendig der man sitter skrevende over mellomakslingen som går i en diger tunnel bakover. Det er da også det absolutt eneste dårlige ved å ha en bakhjulsdrevet bil. Motorkraften må nemlig bakover, og da er den høye kanalen midt i bilen uunngåelig.
Teknologisk er det helt sikker en god del tusen forbedringer fra forrige utgave, men de mest påtrengende finner man på drivlinjen.
Motorene er trimmet opp og gjort gjerrigere på utslipp. Den høyst aktuelle «norgesmotoren», treliters diesel på 245 hestekrefter, er bunnsolid og sportslig og slipper ut vesentlig mindre CO2 enn for eksempel en bejublet hybridkonkurrent som Lexus GS450h.
Videre har BMW fulgt etter konkurrentene og kommet opp med en åttetrinns girkasse. Dette kan virke som bare show off, men i praksis kan det nok optimalisere motorene slik at utslippene kan gå noe ned. Automatkassen sjalter uansett umerkelig og behagelig, men i heftig, aktiv kjøring er ikke manuellstyringen imponerende kjapp.
Understellet er oppgradert betydelig, og bilen kjører relativt sportslig samtidig som komforten er bortimot perfekt. Noe av dette skyldes det nye firestegs kjøreprogrammene som går fra funksjonene «comfort» til «sport +».
Ved å jobbe seg oppover fra comfortmodus justeres gir-, styrings- og motorrespons, samtidig som stramheten på understellet blir stadig hardere jo nærmere. På grunn av at bilen selges i USA, som har like snurrig erstatningsjus som de har idiotiske bilkjøpere, blir ikke alle elektroniske stabilitetsprogram (ESP) slått av på funksjonen «Sport +». Selv i dette sportsprogrammet blir nye 5-serie relativt ufarlig og snill å ha med å gjøre. Brutal banekjøring med 306 hestekrefter føles helt udramatisk med en velbalansert og temmet bil som dette.
Tidligere utgaver av 5-serie har vært veldig gode biler, men forrige modell fikk ikke toppscore i den europeiske krasjtesten. For å kompensere har BMW kastet inn masse stål i den nye bilen, noe som har ført til at den skuffende nok har blitt tyngre. Og vektøkning på en bil er omtrent like ønsket som i en missekåring.
Det er tøff konkurranse i denne klassen, og spesielt fra de teutoniske prestisjemerkene. Audi A6 er noe utdatert i dag, men fortsatt en bra bil. Mercedes E-klasse har blitt et supert alternativ, og man kan jo også ta med biler som Jaguar XF og kanskje Lexus GS. Ingen av disse har imidlertid den samme kjøregleden som mytisk ligger bak 5-serie, men som faktisk er høyst reelt.
Prismessig blir dessverre 5-serie en knalldyr bil. Selv med den minste dieselmotoren må man nok legge rundt 5-600.000 kroner i bordet etter BMW har tatt seg grovt betalt for ekstrautstyr. Og da kan man nesten heller vurdere en pent brukt bil av utgående 5-serie. Den holder nemlig mer enn godt nok.