- Dette er et kynisk spill, sier Pål Askheim, som måtte slå butikken konkurs i juli. Det skriver Dagens Næringsliv.
- For meg virker dette som en bevisst strategi fra Stormberg side. De lar franchisetagerne ta etableringskostnadene, og bruker dem til å teste markedet. Når alt er oppe og går, stikker Stormberg kjepper i hjulene for butikkdriverne og gir dem vanskelige vilkår. Driverne blir dermed presset til å gi opp eller begjære konkurs og da kan Stormberg overta butikken til en billig pris, sier tidligere Stormberg-forhandler Pål Askheim til DN.
Gründer og toppsjef Steinar Olsen i Stormberg er uenig i kritikken.
- Vi har opptrådt ryddig overfor våre forhandlere og gjort vårt beste for å hjelpe butikkene som sliter. Dessverre har vi i flere tilfeller ikke vært flinke nok til å finne de riktige lokale butikkeierne, sier Olsen.
50 butikker
Sportsklærprodusenten Stormberg har vokst kraftig de siste årene og nærmer seg nå 50 butikker over hele landet. Den kraftige veksten har blant annet blitt realisert ved å åpne en rekke forhandlereide Stormberg-butikker ved hjelp av franchise- og forhandleravtaler. På det meste hadde Stormberg 27 slike butikker.
Ifjor høst endret sportsklærprodusenten plutselig strategi, og i dag er det kun 11 forhandlereide butikker igjen i Stormberg-systemet.
- Enkelte forhandlereide butikker har slitt med dårlig lønnsomhet, og i desember ifjor bestemte vi derfor at alle nye Stormberg-butikker skulle være egeneide, forteller Steinar Olsen.
Les også: Full fest for finansfolket
Høyre: - Private helseforsikringer forsvinner
BP saksøker amerikanske myndigheter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.