Konkurransetilsynet bekrefter tirsdag at det har innledet en razzia mot ledende norske bokforlag på mistanke om mulig leveringsnektelse i dagligvare-, kiosk- og bensinstasjonsmarkedet.

- En lukket kanal

Forlagssjef Arve Juritzen i Juritzen Forlag har lenge tatt til å orde for å åpne massemarkedet, som i dag domineres av Aschehoug, Gyldendal, Cappelen Damm og Schibsted Forlag gjennom deres felles distribusjonsselskap Bladcentralen.

Det er også disse forlagene som er gjenstand for dagens razzia, får DN bekreftet.

- Deler av massemarkedet er stengt for allmenheten og styrt av Bladcentralen som den største aktøren. Det er en lukket kanal hvor kun de som er eiere får distribuere bøkene sine. Allerede der er det en kraftig konkurransevrider, og noe vi har påpekt i alle år. Et flertall av forlagene får ikke selge til massemarkedet, sier Juritzen til DN på telefon fra en bokmesse i London.

Interessant tidspunkt

Han er imidlertid overrasket over at Konkurransetilsynet nå reagerer, og mener det skal bli interessant å se utfallet av undersøkelsene.

- Jeg regner med at de har sterke indikatorer siden de går til et slikt skritt, og det er interessant at det kommer nå mens Kulturdepartementet skal behandle den nye bokavtalen, sier forleggeren.

Nye lesergrupper

Han påpeker at massemarkedet er svært viktig for bøker, ikke bare kommersielt men litterært.

Dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner er viktig for å nå ut til nye lesergrupper, spesielt menn og yngre gutter, mener Juritzen, som selv har bygget opp flere norske forfattere gjennom kioskkjeden Narvesen.

- De kjøper andre steder enn bokhandleren, og massemarkedet er derfor en viktig kanal som burde være åpent for alle, sier han.

Sitter igjen med småpenger

Massemarkedet er imidlertid ikke helt avstengt for forlagene som ikke allerede er eiere gjennom Bladcentralen. Det er mulig for andre å få distribusjon på lisens. Men problemet er at kostnadene ved dette spiser opp lønnsomheten, forklarer Juritzen.

- Da sitter vi igjen med knapt frimerker, sier han.

Gjennom en lisensavtale på distribusjon sitter forlaget igjen med "kanskje 3-5 prosent" av inntektene, mot halvparten gjennom normale rabattprosenter i butikk. Juritzen har derfor oppfordret Kulturdepartementet å sørge for at massemarkedet er åpent for alle i den nye bokavtalen.

-  En lik konkurranse og en lik tilgang til massemarkedet vil være svært viktig for oss. Leserne får flere bøker, og forfatterne kommer ut til flere. Dette er litteraturpolitisk viktig, ikke bare handel, sier han.

Les også:
- Alle er innstilte på å samarbeide
Erling Kagge: - De vil vel ha fisken på disken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.