Sammen med svenske Storytel etablerer Cappelen Damm en strømmetjeneste for bøker etter Spotify-modellen.
Roy Jacobsen, Lars Saabye Christensen, Karin Fossum og Vigdis Hjorth er blant Cappelen Damms forfattere som vil være inkludert i abonnementsordningen med bøker utgitt i 2013 eller tidligere.
Storytel og Cappelen Damm eier halvparten hver av Storytel Norge, og midt i august blir de første ebøkene tilgjengelig. Tjenesten kombinerer både ebøker og lydboker i samme abonnement. Lydbøker er allerede tilgjengelig på Storytels norske nettside.
Gyldendal har foreløpig avvist å levere bøker til tjenesten, mens Aschehoug ikke har bestemt seg for om forlaget skal levere ebøker og lydbøker til konkurrentens strømmetjeneste.
LES OGSÅ: Takker nei til bok-Spotify
Fast månedspris
Norske kunder vil kunne lese så mange bøker de vil for 169 kroner i måneden. Den tilsvarende svenske tjenesten for lydbøker koster 169 svenske kroner i måneden og har allerede tiltrukket seg 100.000 lesere, ifølge Cappelen Damm.
- Kan man lese så mye man vil?
- Ja, og 25 prosent moms er inkludert. Og man kan ha offline bruk av inntil fem titler samtidig - på smarttelefon og nettbrett, men ikke Kindle, sier forlagsdirektør Øisten Wahl med ansvar for digitale satsinger i Cappelen Damm.
- Får forlagene og forfatterne betalt per lesning?
- Nei, vi har ikke den modellen. Dermed har vi heller ikke den modellen at folk må lese lite for at vi skal tjene penger. Istedet fordeles totalomsetningen prosentvis mellom forlag, forfatter, oversetter og oss som tjenesteleverandør etter de nøklene bransjen er blitt enig om. Den som blir lest mest, tjener mest, sier Wahl.
Fast andel til forfatterne
Standardavtalen som er fremforhandlet mellom forfattere og forleggere for slike abonnementsløsninger, innebærer at tjenestetilbyder (her Storytel Norge) betaler forlaget en avtalt andel av de samlede abonnementsinntektene knyttet til lesingen av bøkene forlaget tilbyr i tjenesten.
Av forlagets totale nettoinntekter fra Storytel skal 40 prosent fordeles som royalty på de bøkene som er lest/strømmet. Den enkelte forfatters andel av den samlede royaltyen beregnes på bakgrunn av abonnentenes lesing/bruk av vedkommende verk.
Kan svitsje mellom lyd- og ebok
I løsningen Cappelen Damm og Storytel lanserer om kort tid, vil kunden selv kunne svitsje mellom lytting og lesing av samme bok: Lytte i bilen, fortsette å lese fra det sted opplesningen stoppet når hun kommer hjem.
"Dette vil være en løsning i absolutt verdensklasse. På lanseringstidspunktet vil det være ca. 20 000 lydbøker og ebøker i tjenesten, både norske, svenske og engelske bøker," skriver Cappelen Damms konsernsjef Tom Harald Jenssen i en epost til kulturminister Thorhild Widvey. Hensikten med henvendelsen var å invitere Widvey til å være med på lanseringen.
Milepæl for Cappelen Damm
Øisten Wahl kan ikke på stående fot svare på om kulturministeren kommer på lanseringen, men bekrefter at tidspunktet blir midt i august.
- Vi har jobbet halvannet års tid med å etablere et samarbeid med svenske Storytel, sier han.
Cappelen Damm blir først av de store forlagene med en strømmeløsning der kundene inviteres til å inngå en abonnementsavtale en gang for alle, for deretter å kunne lese uhemmet.
"I Cappelen Damm mener vi dette er en milepel i vår digitale satsing og vi føler oss trygge på at dette blir en tjeneste som skal bidra til å fremme litteratur på en ny og fremtidsrettet måte," skriver Jenssen i brevet til Widvey.
Skepsis til Spotify
Skepsisen til såkalte Spotify-modeller har vært utbredt i bokbransjen.
Frykten er at slike løsninger vil slå beina under det lønnsomme salget av enkeltbøker, samtidig som inntektene ikke vil være store nok til å erstatte det tradisjonelle boksalget.
- I dialogen med Storytel, og i forhold til det som skjer internasjonalt, skjønte vi at vi måtte lage en boktjeneste som inkluderte både ebøker og lydboker. Abonnementsmodellen lå i bunnen. Veldig mange norske digitale kunder har vendt seg til Spotify og Wimp-modellen. I stedet for å gå på en nettside og kjøpe en enkelt lydfil, er det mye enklere å ha alt tilgjengelig på et øyeblikk. Du slipper kjøpsprosessen hver gang. Denne fantastiske brukeropplevelsen er det kundene etterspør, mener Wahl.
90 prosent ville ha abonnement
Storytel har forsøkt både salg av enkeltfiler og abonnement, og ifølge Wahl var det ingen tvil.
- Over 90 prosent av kundene foretrakk abonnementsmodellen, forteller han.
Wahl anslår at 3000-4000 norske bøker vil være tilgjengelig i Storytel ved lansering.
- Vi jobber hele tiden for å legge til nytt innhold. Vi har avtale med 20 norske forlag og de viktigste engelske og svenske forlagene. I denne omgang er det i hovedsak tidligere utgitt skjønnlitteratur det er snakk om. Hvorvidt bransjen vil åpne for at også nye fastprisbøker kan inngå i slike tjenester får vi se i tiden som kommer, sier Wahl.
Les også:
Slik kartlegger Facebook meldingene dine
Dieselbiler skal betale 228 kroner for å kjøre inn i London
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @bjorneckblad på Twitter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.