Mange vil vel si at det er ufornuftig å betale godt over halvmillionen for en kompaktbil. Tipper de ikke har prøvd Alfa Romeo Giulietta 1750 Turbo Benzina Sport Quadrifoglio Verde (QV).
Bak det lange og elegante navnet befinner toppmodellen av Alfas nye kompaktbil seg. Og ajajaj for en bil det er.
For kort tid siden prøvde DN en "vanlig" Giulietta: testen av Giulietta fra DN 7. jan. 2011.
Dette er altså GTI-versjonen. Under panseret sitter det en 1,75 liter, eller 1,8 liter som alle andre ville kalt den, stor motor. Det er ikke all verden, men ved hjelp av turbo leverer den hele 235 hestekrefter. Det gjør den også til den sterkeste Alfaen på norske prislister.
Store bilder:
Ultrafleksibel
Og det er et imponerende lite kraftverk Alfa har skapt i den lille motoren. Med en effektkurve som allerede på lave turtall leverer massive ytelser, er ikke uttrykket turboforsinkelse noe man trenger å bry seg om bak gasspedalen på denne bilen.
Dreiemomentet på 340 Nm er tilstede allerede ved 1900 omdreininger. Det gir en deilig følelse av spontan reaksjon når du klemmer inn gassen, samt at det hele topper seg når man når 5500 omdreininger da alle de 235 hestene drar sammen.
Under vår testperiode var vinteren på sitt vinterligste på Oslos veier, så vi har ikke prøvd ut potensialet på bar asfalt, men vinteregenskapene er det ikke noe å si på ihverfall. Sett kjøreprogrammet på "dynamic", og bilen går som et olja lyn også på vinterføre.
Selv om fire- eller bakhjulsdrift er å foretrekke for å få fram bredest mulig smil på vinterføre, er det slett ikke fritt for at det kan komme en lattersalve innimellom antispinning og hjulslipp også i Alfaen. På glattisen oppleves bilen som understyrt, men på en svært trygg og god måte. Bilen ligger godt på veien og balansen er bra. Den manuelle girkassen er ikke av de raskeste, men den er presis og letthåndterlig.
Understellet er en god avveining mellom sport og komfort, selv om man merker dårlig asfalt godt gjennom de brede og lave vinterdekkene. Brembo bremsene sørger for kontante og kontrollerte nedbremsinger, og nesten vel så viktig, de ser rå ut, de røde bremsekaliperne.
Ikke er utslippet urovekkende på denne bilen heller. Tross sine 235 hesterkrefter slipper den ikke ut mer enn 177 gram per kilometer, og forbruker trekvart liter bensin på mila. Det er kun litt mer enn Golf GTI som til gjengjeld mangler 25 av hestekreftene.
Superbil
Legger man sammen alle bestanddelene ender man opp med at dette rett og slett er en italiensk superbil for folket. Den har snasen design som går utenpå alle andre biler i denne prisklassen, i tillegg har den svært underholdende kjøreegenskaper, du kommer neppe til å se den hos naboen, og vår testbil er som seg hør og bør, selvfølgelig toppet med en lekker ferrari-rød lakk.
Lekrere bil får du ikke til en slik pris, og når kjøreegenskapene heller ikke skuffer, blir Giulietta QV rett og slett en favoritt.
Den beste Alfa
Her får Alfa ut hele sitt potensial; bilen er ikke mindre enn den ser ut, slik som for eksempel "storbilen" 159, den er faktisk heftigere enn den ser ut, i motsetning til for eksempel den lekre, men dovne cabrioleten, Spider.
Med Giulietta har virkelig superbilen og verdens vakreste bil 8C Competizione , fått en verdig og folkelig lillebror.
Minstebror Mito la grunnlaget, nå innfrir Alfa med Giulietta. Dette er Alfas beste bil. Følelsene roper JAAA! Fornuften er ikke uenig. Forza Italia!
PS. En betryggende nyhet for en potensiell lykkelig kjøper er at den norske importøren nettopp har innført fem års garanti på Alfa Romeo i Norge. Les mer her.
*Tipunktssjekken er basert på testen av Giulietta fra DN 7. jan. 2011.
Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.