Med fare for å fornærme de 3.519 nordmennene som kjøpte Avensis ifjor, vil enkelte hevde at den ikke er tidenes mest spennende eller spektakulære bil. Ikke for det, de 4.262 som kjøpte Passat, gjorde vel ikke noe stort bedre kjøp sett på den måten.
Nå er altså tiden klar for en ny versjon av Toyotas viktigste modell; Avensis. Og utseendemessig er dette mer spennende enn forrige generasjon. Bilen har fått noe rundere former, og en mer klar design.
Kronglete brekk
Det første problemet når man setter seg inn i den nye Avensis, er å finne håndbrekket. Det er ikke mellom setene, ikke fotbrekk som på Lexus, og heller ingen knapp på venstre side av rattet. Avensis har nemlig fått nytt elektronisk håndbrekk, med en underlig plassering, under startknappen, altså gjemt bort bak førers høyre kne.
Den nye Avensis gir en positiv opplevelse bak rattet. Den kjører behagelig, fjæringskomforten er upåklagelig og motoren passer på norske veier. Dette betyr ikke at det er noen sportsbil man sitter i, men det er trygt og forutsigbart.
Interiøret har fått en etterlengtet oppdatering fra forrige modell, og har fått en kvalitetsfølelse som er på høyde med konkurrentene. Den har arvet noe teknologi fra Lexus, og fått ekstrautstyr som før kun var tilgjengelig på premiumbiler. Blant annet filskifteassistent og adaptiv cruisekontroll.
DNtv:
Mer effektive motorer
Avensis kommer med tre bensin- og tre dieselmotorer. Den norske importøren tror bensinmotorene vil kunne få en økt andel, og alle har blitt både sprekere og mer effektive når det kommer til forbruk og utslipp. Vi prøvde også en utgave med bensinmotor på 1,8 liter og 147 hestekrefter med den nye trinnløse automatgirkassen. Denne gir en fabelaktig komfort, og er med hensyn til støy og respons den beste såkalte CVT-girkassen vi har prøvd.
Vår testbil har den minste dieselmotoren på to liter og 126 hestekrefter. Dette blir volummodellen i Norge, og med et dreiemoment på 310 Nm fungerer det greit, men den sportslige følelsen uteblir. Familiefrakten vil uansett kunne foregå uanstrengt.
Spesielt lydnivået er bra. Støy er nesten fraværende i bilen. Vi var hverken plaget av vind-, hjul- eller motorstøy.
De 24 ekstra hestekreftene som følger med 2,2-literen gir et dreiemoment på 340 Nm. Pristillegget er på 40.000 kroner. Legger du 30.000 til på bordet får du bilen med sekstrinns automatgir, med dette leveres kun i kombinasjon med dieselmotoren med 150 hestekrefter.
Trenger du ikke automatgir, holder den minste dieselmotoren fint til kjøring på norske veier. Bilen ligger godt på veien, og styring føles behagelig og presis, som den skal i en familiebil.
Mellomklassen eser ut
Bilen har blitt større enn forrige utgave. Fem centimeter både lengre og bredere, dette har ført til at bagasjeromsvolumet har økt med 23 liter til 543 liter, det er ti liter mindre enn i Ford Mondeo og 30 liter mer enn i Volkswagen Passat. Ved lukeparkeringer merker man hvor stor bilen har blitt, kikker man seg over skulderen virker det som om det er uendelig mye bil bak deg. Selv om Avensis på langt nær er den lengste i klassen.
Prisene har økt litt fra utgående modell, men er fremdeles konkurransedyktige. Startprisen for en stasjonsvogn med minste bensinmotor er omkring 290.000 kroner for både Passat, Mondeo og Avensis.
Mest solgt
Toyota Avensis er faktisk veldig bra på det meste, og bringer Avensis et steg opp i forhold til utgående modell. I en kjedelig bilklasse som stort sett består av biler med manglende karisma, vil Avensis etter alt å dømme bli en stor salgssuksess. Prisen er ikke ille, det går stille og fint, utstyrsnivået har blitt bra og designen har blitt penere. Legger man til Toyotas rykte for driftssikkerhet, er dette en bil som passer godt for bilkjøperne i Norge.
Toyota håper å selge 3.500-4.000 nye Avensis i år, det skulle ikke forundre oss om de klarer det. Bilen kan dermed bli den mest solgte modellen i Norge.
Konklusjon:Som totalpakke virker Avensis som et svært fornuftig kjøp, men spesielt spennende er den ikke.
DNtv: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.