Er det mulig for en bil å være svært sivilisert og hysterisk underholdende på én og samme gang?
Mercedes er verdens beste bilmerke når det gjelder antallet velmotoriserte modeller. Ved hjelp av underavdelingen AMG har de laget en lang rekke biler med over 500 hestekrefter. Ikke alt er superbiler, selv om effekt-tallene skulle tilsi noe annet.
VIDEO: Se Mercedes' vakreste i aksjon fra testkjøringen øverst i artikkelen.
CLS 63 AMG er kanskje den mest anvendelige av dem alle. Ifjor kom en ny generasjon CLS, som definitivt befinner seg høyt i Mercedes-familiens hierarki. Det lekre ytre var beholdt og endatil fintunet, men under overflaten har tyske ingeniører perfeksjonert det perfekte. Den AMG-motoriserte modellen er en CLS som har gjennomgått en kraftig hormonbehandling.
Den gamle selvpustende 6,2-liters V8-eren opplevdes som en åpenb#229 med sin brutale kraft og velklingende lyd. Den er nå byttet ut med en mer moderne biturbofisert V8-motor på "ynkelige" 5,5 liter.
Nedjusteringen er gjort for å spare drivstoff og kunne skryte av en effektivisering på 32 prosent, men frykt ikke; effekten er også forbedret med 11 hestekrefter. Akkurat som det var nødvendig. Nå sitter det 525 hestekrefter i motoren, som også kan vise til et massivt dreiemoment på 700 newtonmeter mellom 1700 og 5000 omdreininger. Det gir svært fleksible muligheter til kreativ grisekjøring - samtidig som bilens eleganse ikke hindrer deg fra å bruke den i festlige lag som giftemål og lignende.
Les også test av forrige CLS 63 AMG-modell: Rå luksus fra Mercedes
Den lekre firedørscoupeen er i stand til å nå 100 km/t på 4,4 sekunder. Det er like raskt som BMW M5, tross lavere effekt. Det betyr at dette er en veldig rask bil. Og selvfølgelig mye raskere enn det som trengs i Norge.
I denne kategorien biler er det også andre ting som betyr noe. For eksempel lyden. Her scorer CLS høyt, for det er en blanding mellom klassisk dannelse og brutal villskap i lyden som kommer ut av de store eksosrørene.
Normalt sett er vi motstander av den fjåsete, men moderne start-stopp-teknologien som alle biler nå utstyres med for å spare et gram eller to i CO2-utslipp. Her er det nesten så man gleder seg til å komme til lyskrysset. Da slukner motoren, for å starte igjen straks du slipper bremsen, noe som resulterer i et skjønt lite øyeblikk fylt av lifflige, brummende toner som gjør ethvert motorhjerte mykt.
Og selv om avslått motor i CLS 63 AMG kan sidestilles med kastraksjon av en Alfa-hann, får man gleden av å lure myndighetene for litt avgifter. I verste fall er det jo bare å slå av stopp-funksjonen.
Og ennå har vi ikke snakket om mellomgassen som den syvtrinns sportsgirkassen avgir. Det er så tøft at tåren i øyekroken nesten pipler fram, etterhvert som skrall og brumming renser ørene.
Og ja, bilen er svært kapabel også på veien. En overraskende presis styring via et behagelig lite sportsratt, gjør kjøregleden fullkommen.
Folk flest har uansett ikke råd til å bruke to millioner for å kunne sikre seg øredøvende vakker lyd, samt muligheten for et lengre opphold på et pallesnekkeri i nærområdet. Derfor er det godt å vite at du kan få CLS til langt under halve prisen. Riktignok må du da ta til takke med halvparten antall sylindere, og langt færre hestekrefter og en diesellyd som ikke når AMG-modellen opp til skjermbuen.
Les også om konkurrenten BMW M5: Hør lyden av 560 sinte, tyske hester
Les test av SLS AMG Roadster:
Vingeklippet monstermaskin
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.