Forsikringsselskapet Tryg har fått tillatelse av Datatilsynet til å sette i gang et pilotprosjekt for å kartlegge kundenes kjøreadferd.
Rundt 1000 kunder skal få installert en «sort boks» i bilen, som kobles til bilens «hjerne».
En rekke detaljer om hvordan bilen kjøres skal dermed sendes via mobilnettet til forsikringsselskapets dataleverandør.
«Dette vil skje hvert minutt mens motoren går», ifølge konsesjonstillatelsen fra tilsynet.
Forsikringsselskapet vil dermed fortløpende få registrert blant annet hastighet, gps-posisjon og antallet kraftige oppbremsinger, akselerasjoner, svingbevegelser og tilfeller av høyt turtall, kommer det frem.
Kundene skal også ha mulighet til å følge hvilke opplysninger som til enhver tid registreres på bilen, opplyser Tryg til DN.
«Ser» fartsoverskridelser
– Vårt utgangspunkt for dette pilotprosjektet er å se om det å måle kundens adferd har påvirkning på hvilken risiko som blir tatt, og om det egner seg for prisdifferensiering, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.
Han sier en slik ordning vil kunne gi en mye tettere kobling mellom adferd og prisen du betaler på forsikringen din.
– Vi har risikoreduserende tiltak som påvirker prisen på forsikring i dag også, for eksempel blir husforsikringen rimeligere om du har boligalarm. Men det nye her er at forsikringsselskapet hele tiden kan bli forsynt med levende data, sier Irgens.
I konsesjonsbrevet fra Datatilsynet kommer det frem at opplysninger om hvor bilen befinner seg kobles mot en veidatabase som gir opplysninger om fartsgrense og veitype. «Dette innebærer at fartsoverskridelser, altså straffbare handlinger, blir fanget opp», heter det i konsesjonsbrevet fra tilsynet.
«Karakter av overvåkning»
Datatilsynet har sine bekymringer for pilotprosjektet.
«Den planlagte behandlingen av personopplysninger har karakter av overvåkning. I praksis blir det fortløpende registrert hvor forsikringstager kjører, hastighet, fartsoverskridelser og andre kjøreadferdsdata», skriver Datatilsynet i konsesjonsbrevet.
«Det er ikke tvilsomt at den type registrering av opplysninger er et betydelig inngrep i privatlivet, som det kan være grunn til å ha sterke motforestillinger mot».
Tilsynet gir likevel konsesjon, fordi innsamlingen av opplysningene skjer i en begrenset periode for så å gjøres anonyme, og at innsamlingen skjer med samtykke fra forsikringskunden.
Ole Irgens i Tryg Forsikring har forståelse for tilsynets motforestillinger og understreker at Tryg ikke har tatt stilling til om slike «svarte bokser» skal bli et standardtilbud til forsikringstagerne.
– Vi gjør dette som et teknologiutviklingsprosjekt, og for å se om dette er noe kundene synes er ok, sier Irgens.
– En slik ordning vil også koste mye i form av systemer og utstyr, og det gir også en helt annen grad av kompleksitet i prising av forsikring. Vårt utgangspunkt er uansett å finne måter å redusere risiko og skader på, sier han.
Konsesjonen til pilotprosjektet varer til 30. juni 2016, og alle personopplysninger som er innhentet i prosjektet må være anonymisert senest tre måneder etter at prosjektet er avsluttet.
Les også:
Ga Tesla-ordre i julepresanger
Schumachers hytte solgt for 22 millioner kroner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.