I en undersøkelse Norstat har utført for konsulentselskapet Shortcut kommer det frem at 47 prosent av nordmenn gjerne lar seg overvåke av forsikringsselskapet sitt dersom det gir dem lavere forsikringspremie.
Dette står i skarp kontrast til de andre spørsmålene i undersøkelsen, hvor svaret ikke påvirket forbrukernes økonomi. Jevnt over er nordmenn skepiske til å la se overvåke og spore av nettjenester og apper.
For eksempel ønsker bare 17 prosent å la seg spore slik at de kan få tilpassede annonser på nettet. 62 prosent sier nei til dette.
DN skrev i Tryg vil la bilen sladre om kjørestil om flere forsikringsselskaper som ønsker å bruke sporing av sjåførenes atferd i trafikken for å kunne gi lavere forsikringspremie til forsiktige sjåfører. Et par selskaper har lansert prøveprosjekt på dette, men ingen tilbyr et slikt produkt ennå.
Ifølge Norstat-undersøkelsen kan det se ut til at en slik tjeneste vil bli godt mottatt blant forbrukerne.
- Det er jo interessant - og et typisk menneskelig trekk - at man er tilbøyelig til å akseptere mer dersom man får en synlig gevinst selv, sier seniorrådgiver Anders Hobæk i Datatilsynet.
Gode nyheter for bransjen
Forsikringsbransjen er positivt overrasket over responsen.
- Vi har invitert 1000 personer til å delta i et prøveprosjekt innen nettopp dette. Det var enkelt å få inn deltakere, men det regnet vi også med siden alle deltakerne får en rabatt for å være med i forsøket. Undersøkelsen viser forhåpentlig at vi er på rett spor ved å utrede dette, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.
Både Tryg og Frende Forsikring har fått midlertidig konseksjon fra Datatilsynet for å gjøre prøveprosjekt med overvåking av sjåføradferd.
- Vi har bare testet ut dette internt, med positiv respons. Vi er opptatte av at en slik løsning må gjennomføres med forsiktighet og at informasjonen bare brukes til prissetting og ikke i skadeoppgjør, for eksempel, sier finansdirektør Eivind Norderud i Frende Forsikring.
- Vi ønsker å belønne forsiktige sjåfører og bidra til tryggere kjøring om vi kan, legger han til.
Krever stramme rammer
Datatilsynet er opptatte av å formidle at dette er en type overvåkning med relativt stor inngripen i folks liv.
- Kontinuerlig sporing er ganske alvorlig og noe man ikke kan ta lett på, selv om mange forbrukere ønsker å gi sitt samtykke. En av problemstillingene er hvor utviklingen går hvis man først gir konsesjon til slik sporing. Hva er da neste steg?, sier Hobæk i Datatilsynet.
Han har tidligere har sagt til DN at han antar hele bransjen vil henge seg på hvis en aktør åpner for et slikt forsikringsprodukt.
Les også:
Tryg vil la bilen sladre om kjørestil
Jubler for «svart boks»: - Kjempetiltak!
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.