– Vi sender blomster til Meteorologisk institutt for at det er veldig tidlig ute og varsler, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.
Søndag ettermiddag kunne han konstatere at forsikringsselskapet så langt hadde fått inn 420 meldinger om skader etter ekstremværet Tor, som herjet store deler av norskekysten fredag og natt til lørdag. Stort stett er det snakk om småskader.
Bedre forberedt
Thoresen regner med at antallet skademeldinger vil øke utover i uken, men kan likevel fastslå at ødeleggelsene er blitt langt mindre enn fryktet.
– I starten var det noen som snakket om at det kunne være snakk om en ny Dagmar. Det er dette definitivt ikke, sier Thoresen, med henvisning til ekstremværet som herjet i 2011 og kostet forsikringsbransjen 1,4 milliarder kroner.
Han tror skadene etter Tor snarere kan sammenlignes med stormen Berit i 2011, som ga forsikringsselskapene regninger på tilsammen 450 millioner kroner.
Helgens uvær ga orkan i fem fylker langs kysten, ifølge Yr.no.
At et såpass heftig uvær ikke har gjort større skade, skyldes først og fremst at folk har rukket å ta sine forholdsregler, mener Thoresen.
– Varslingen er blitt mye bedre de siste årene. At Meteorologisk institutt er så tidlig ute, gjør at alle forsikringsselskapene er tidlig ute på alle kanaler. Vi sendte ut 90.000 sms-er til kunder i de berørte områdene og fortalte at det var et uvær på gang, og at de skulle tjore løse gjenstander og gjøre alt de kan. Folk er rett og slett blitt mye bedre forberedt enn tidligere, sier Thoresen.
Stigende bevissthet
Også forsikringsselskapet If sier skadene etter Tor er mindre enn fryktet.
– Vi fryktet at Tor virkelig ville herje med Norge, men trass i at måleinstrumentene ute i Nordsjøen sprengte skalaen, og det ble satt vindrekorder på fastlandet, gikk dette mye bedre enn vi hadde fryktet, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz.
Søndag ettermiddag hadde selskapet fått inn et sted mellom 200 og 250 skademeldinger etter uværet, men regnet med at antallet skademeldinger vil dobles etterhvert som folk kommer på jobb og får oversikt over skader på blant annet bedrifter og industribygg.
At skadeomfanget ikke er større, skyldes blant annet at kundene har tatt sine forholdsregler, ifølge Clemetz.
– Vi opplever at bevisstheten til kommuner, bedrifter og enkeltmennesker er i ferd med å stige når det gjelder værhendelser og klimaforandring, sier han.
Forsikringsselskapet Tryg hadde søndag ettermiddag fått inn 165 meldinger om skader. Kommunikasjonssjef Ole Irgens mener uværet har gjort mindre skade enn fryktet og at folk har vært flinke til å ta vare på tingene sine.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.