Innlegg: Har du søkt etter flybilletter på nett og fått følelsen av at de blir dyrere jo mer du klikker på en bestemt flyrute?

Forbrukere flest tror at nettsteder utnytter dine digitale spor til å beregne hvor mye du kan være villig til å betale for flybilletter og annet når prisene på nett varierer over tid.

Forbruksforsker Lisbet Berg ved Oslo Met skriver at forbrukerne vil ha stabile priser når de handler på nettet, og at priser som svinger i takt med tilbud og etterspørsel fører til redusert tillit til tilbyderne.
Forbruksforsker Lisbet Berg ved Oslo Met skriver at forbrukerne vil ha stabile priser når de handler på nettet, og at priser som svinger i takt med tilbud og etterspørsel fører til redusert tillit til tilbyderne.Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Publisert 24. January 2020, kl. 09.33Oppdatert 24. January 2020, kl. 09.42
DigitaliseringNetthandelPrisdiskrimineringMarkedsføring