Eksperter advarer mot at kampflyvåpenet i Luftforsvaret kan kollapse før de nye F-35-flyene er operative. Til tider er bare 15 av 57 norske F-16-fly operative.
Ifølge Vi Menn er personellflukt blant flyteknikerne som vedlikeholder de aldrende kampflyene, blant årsakene til at Forsvaret ikke klarer å holde flere fly i operativ stand. Mangelen på teknikere fører også til at mange piloter ikke tilfredsstiller NATO-kravet om 180 flytimer i året.
Stor omstilling
– Med bare 15 kampfly vil Norge kunne ha for dårlig utholdenhet og for lavt trykk dersom Norge blir truet eller angrepet og det virkelig blir bruk for flyene, sier Nils Holme. Han er forsker og tidligere direktør for Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).
En av grunnene til at Forsvaret mangler teknikere er at mange har sagt opp fordi de ikke vil flytte når flystasjonen i Bodø skal legges ned til fordel for Ørlandet.
Hemmelige, interne analyser viser at Norge allerede i 2016 kan oppleve en kritisk svekkelse av jagerflyberedskapen dersom det ikke tilføres mer penger og mer kompetent personell, skriver bladet.
Bedre i år
Forsvaret vil ikke kommentere hvor mange av F-16-flyene som er operative fordi det er hemmeligstemplet.
– Kampflyvåpenet vårt er kapabelt og blant de beste i NATO i dag. Selv om vi hadde litt problemer i fjor med å opprettholde produksjonen vår, av forskjellige årsaker, har vi kontroll på det. I år er vi tilbake på det produksjonstempoet vi skal ha. Målene vi har satt oss, vil vi nå, sier generalinspektør Per Egil Rygg i Luftforsvaret til NRK.
– Avgangen er for stor for en del personellkategorier. Det er langt fra en ideell situasjon, og den bekymrer meg. Derfor kreves det både kortsiktige og varige tiltak, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til Vi Menn.
Les også:
Norges nye jagerfly fortsatt ikke modent for kamp
- F-35 ikke levert som ventet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.