F35-kampflyene som skal bli Norges største kjøp noensinne utvikles omtrent som de skal.   Norske leveranser går også omtrent som ventet. Men flyene kan bli de siste bemannede kampfly som utvikles.

Flyrodusenten Lockheed Martin  og motorleverandør Pratt kom til Oslo for å berolige  torsdag.  Flyene kan bli 10 prosent billigere allerede i 2019 med 400 fly, sa Lockheeeds Jeff Babione.

Pratts Chris Flynn fulgte opp med å forsikre at problemene fra en fersk brann i en F35 flymotor som har uroet  kjøpere vil  bli rettet opp i løpet av få uker.

Skalafordel

Norge skal kjøre 52 F35-fly med leveranse fra 2017 og fremover – til en liten milliard per stykk.. Siden den samstemmige politiske beslutningen om Norges  største kjøp noensinne har det stadig kommet drypp om tekniske problemer, forsinkelser og kostnadssprekk i flyprogrammet.  Færre salg enn ventet til andre land har også vært sett som  en utfordring. Grunnen er de store skalafordelene – kraftig fallende kostnad per produsert fly.

I går forsikret altså Lockheeds  mann at om dagens produksjon på rundt 40 fly/år øker til  150 og 400 leverte i 2019  kan prisen falle ti prosent allerede da.

Kongberg-direktør  Harald Aannestad  fulgte opp med å summere opp at gruppen nå har kontrakter for 1,5 milliarder kroner for F35-prosjektet. Kontrakter for 460  millioner så langt i år  ble kunngjort i går. 

- Det vil øke til 12 milliarder hvis prosjektet til slutt ender med rundt 3000 fly. De kontraktene har vi i så fall, sa han. Aannestad håper selvsagt på mer.

Siste?

I nyhetene kommer nå stadig oftere meldinger om angrep med drooner – ubemannnede fly – i f. eks Syria og Irak

-Blir F35 det siste bemannede kampfly som utvikles , Babione?

-En mulighet. Men dette skal være operativt i 40, kanskje 50 år, sier han

Pratts Cris Flynn svarer  ”Ja, det tror jeg".

-Det er den veien det går, sier oberst Charles Svensson, operativ sjef for det norske kampflyprogrammet. 

– Men flygere vil jo fly. Det kan spille en rolle, legger han til.