Flere måneder etter at kjøremønsteret sist ble lagt om i Bjørvika snegler trafikken seg i perioder såvidt frem når bilene skal opp fra Operagata til Nylandsveien eller motsatt vei.

Det overrasker ikke Eystein Hanssen i Statens Vegvesen. Han er kommunikasjonsrådgiver for Bjørvikaprosjektet. Opprinnelige sa kolleger av ham at alt ville blir så mye bedre bare folk fikk vent seg til de nye kjøremønstrene.

- Ingen kapasitetsøkning

- Det er viktig å huske på at dette i praksis er en utvidelse av sentrum. Ombyggingen i Bjørvika er en omregulering fra gjennomfartstrafikk til bygatestruktur, sier han og legger til:

- Dette representerer ingen kapasitetsøkning. Det er dårligere gjennomfartsmuligheter og vi henviser alle som kan det til å bruke tunnelene, sier Hanssen.

BORTE: Trafikkmaskinen i Bjørvika er borte og veiene som skal ta unna trafikken gir ingen kapasitetsøkning. Det bekrefter Statens Vegvesen.
BORTE: Trafikkmaskinen i Bjørvika er borte og veiene som skal ta unna trafikken gir ingen kapasitetsøkning. Det bekrefter Statens Vegvesen.

Statens vegvesen har ansvar for den delen av prosjektet som omhandler riksveiene. Det vil si at de har ansvar for den brede Dronning Eufemias gate, men ikke Operagata som ligger litt nærmere sjøen. Der er det Oslo kommune som er øverste myndighet.

I tillegg har også Oslo Sporveier og Jernbaneverket prosjekter i det samme området, samtidig som alle planer heller ikke er ferdig lagt.

Prioriterer kollektivt

- Bjørvika blir ferdig om kanskje ti år. Dette er et stort byutviklingsprosjekt, sier Hanssen, som likevel har noen gode nyheter til utålmodige bilister.

- Vi blir ferdig med vårt prosjekt til sommeren 2015. Da vil det bli normal ferdsel i begge retninger av Dronning Eufemias gate, sier han.

Men den brede gaten med trikkeskinner i midten er en kollektivgate og offentlig kommunikasjon blir derfor prioritert. Med mer enn en bussavgang i minuttet gleder han seg over at gaten klarer å ta unna de store mengdene busstrafikk.

Flaskehals

Neste milepæl fra vegvesenets side er at Dronning Eufemias gate vil åpne i enden ved Oslo S.

- Nå må bilistene ta en ekstra sving og gjennom et ekstra kryss og det er virkelig en flaskehals. Det gir større belastning nå enn det ellers vil være, sier han.

- Vi forstår at folk er frustrerte. Derfor ber vi dem holde seg unna med privatbil om de kan.

- Blir det verre før det blir bedre, eller vil det bli stadig bedre?

- Slik planen ligger vil det neppe bli verre, sier Hanssen og medgir at han svarer litt svevende.

- Bjørvika har en uovertruffen evne til å overraske, sier kommunikasjonsrådgiveren.

- Kjør tunnelen

Hanssen minner om at det fortsatt er kapasitet i tunnelen.

- Folk som kommer fra Tollbugata gir seg i kast med Bjørvika i stedet for å kjøre ned i tunnelen. Hvis de for eksempel skal opp i Ekeberg burde de kjøre ned, sier Hanssen uten å bebreide fortvilede bilister.

Etter år med byggearbeid og stadig nye kjøremønstre forstår han dem.

- Jeg skjønner at folk blir forvirret og at man kan gi opp av mindre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.