Fra 0 til 54 millioner på tre år: Disse tallene bør bekymre tv-kanalene mer enn zombier
Youtube-agentene i United Screens håpet å doble inntektene i 2015 – det viste seg å være et altfor forsiktig estimat.
Publisert:
Oppdatert:
Youtube-stjernen Christer Larsen (til venstre) i «PistolShrimps» er en del av Youtube-nettverket United Screens. Her er han innspillingsleder og ser zombiene invadere Helleneset i Bergen i forbindelse med innspillingen av en nett-tv-serie ifjor. Foto:
(Foto: Eivind Senneset)
Mer...
Det kommer også de stadig flere mellommennene til gode. Youtube-nettverket United Screens økte i 2015 sine inntekter fra 21,2 til 53,9 millioner svenske kroner.
Per Fredrik Åsly, bedre kjent som PelleK, driver Norges nest største Youtube-kanal fra hjemmestudioet utenfor Sandefjord. Han er også i stallen til United Screens. Foto:
(Foto: Øyvind Elvsborg)
Mer...
Krysninger av plate- og agentselskap
Det svenskeide selskapet er en av tre store Youtube-nettverk som opererer i Norge, og har norske stjerner som PelleK, Hanna-Martine og PistolShrimps i stallen.
Et Youtube-nettverk kan best oppsummeres som en krysning av et plate- og agentselskap, men det er også store forskjeller på hvordan de tre i Norge opererer (se faktaramme).
For United Screens sin del fordeler inntektene seg omtrent likt mellom salg av reklamevideoer før Youtube-klipp og såkalt branded content – produktplassering, møter med stjernene og video produsert av youtuberne for annonsørenes egne kanaler, ifølge norgessjef Marie-Louise Alvær (43) i United Screen.
Spotify vil ha youtubere
Etter to oppstartsår med investeringer og et samlet underskudd på nesten 18 millioner svenske kroner, fikk United Screens i år et resultat rett over null.
– Det er veldig mye som har skjedd i markedet på kort tid. Vi vil holde farten oppe og bruker det meste på å reinvestere, sier Alvær.
– Fortsetter veksten så langt i år?
– For å si det sånn: Vi hadde en skikkelig travel andre nyttårsdag. Så det ser sånn ut.
United Screens inngikk i januar også en avtale om å levere omkring 200 videoer Spotify.
Musikkstrømmetjenesten har i flere måneder testet muligheten for å tilby lytterne sine kuraterte videoer – valgt ut etter musikksmaken deres.
Vil spise av tv-kronene
Ung som gammel bruker vi totalt mer tid foran skjermer enn noen gang, men tiden en norsk tenåring bruker foran en tradisjonell tv-skjerm er nesten halvert – fra omtrent to til én time om dagen – siden 2010.
Samtidig har fallet i tradisjonell tv-titting vært vesentlig mindre i Norge enn i for eksempel vårt naboland Sverige. – Er det da vanskeligere å forsyne seg av tv-reklamekronene i Norge enn i Sverige?
– Ja, det ligger kanskje litt foran oss. Men det er i så fall bare et spørsmål om tid, sier Alvær.
Enn så lenge har videoannonser på nett sørget for en ny fordeling av pengene annonsører allerede bruker på internett, heller enn å riste løs tv-penger, hevdet administrerende direktør Maria Aas-Eng (38) i mediebyrået Red Media Consulting til DN i januar.
– Det er en teori jeg synes høres fornuftig ut. Tv har vokst mye i januar og de har ikke tatt fra tv i det hele tatt, sier salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll (49)
Men også Aas-Eng påpeker at tv faller raskere i andre markeder og at annonsørene «nå blir tvunget til å teste alternativer» for å forberede seg på det som kan komme.
– Jeg tror ikke det å være bekymret er en god tilnærming å ha i mediebransjen. Medievaner og brukervaner endrer seg, men så er det bare å utvikle seg videre og ta de mulighetene som kommer, sier Rosvoll.
Christer Larsen (26, til venstre) og Stian Hafstad (29) står bak humorkanalen PistolShrimps, som er en del av United Screens.
(Foto: Linus Sundahl-Djerf)
Mer...Eget blad, egen kornblanding og årsavtale med Q-melk: Slik kommersialiseres en norsk Youtube-stjerne
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Keyboard Shortcuts
Shortcuts Open/Close/ or ?
Play/PauseSPACE
Increase Volume↑
Decrease Volume↓
Seek Forward→
Seek Backward←
Captions On/Offc
Fullscreen/Exit Fullscreenf
Mute/Unmutem
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Seek %0-9
Neste
Bil med Embret: Er nye Model Y god nok til å trumfe Tesla-skammen?
02:13
Copied
Live
00:00
01:09
01:09
Se mer
02:13
Bil med Embret: Er nye Model Y god nok til å trumfe Tesla-skammen?
01:13
Ikke spørsmålet DN-journalisten stiller hver dag akkurat: – Et stoff ingen liker å ha nærkontakt med
02:07
DNs journalist fikk seg en pensjonsoverraskelse: – Det blir ikke mye penger
04:56
Her mister Trump besinnelsen for åpent kamera: – Kommer til å bli bra tv
01:25
Sulten & tørst: Hva skal du drikke til sesongens skrei?
01:06
Sulten & tørst: Hva drikker man til indisk takeaway?
01:21
Sulten & tørst: Hva drikker vi til chips og løyrom? – Kulinarisk blasfemi
01:58
Ap skal ha nytt slagord: Her er DNs Frithjof Jacobsens favoritt
05:09
Blindsmaker rødvin: – Får du ikke litt sånn Ullevål Business Center-vibb?
04:50
Tid for blindsmaking av portvin: – Hva er literpris?
Lukk
De lager skiboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg. Møt dem i DNs pitchekonkurranse denne uken.
01:09
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.