Norske gutteromsstjerner tjener millioner via Yotube.
– På en måned tjener jeg et sted mellom 50.000 og 130.000, fortalte youtuberen Lloyd Jason Arcilla (28) DN i januar.
Det kommer også de stadig flere mellommennene til gode. Youtube-nettverket United Screens økte i 2015 sine inntekter fra 21,2 til 53,9 millioner svenske kroner.
Reportasje (+): Prisen på norske Youtube-stjerner er femdoblet på to år. Nå vil de selge sunn frokostblanding til gamere
Krysninger av plate- og agentselskap
Det svenskeide selskapet er en av tre store Youtube-nettverk som opererer i Norge, og har norske stjerner som PelleK, Hanna-Martine og PistolShrimps i stallen.
Et Youtube-nettverk kan best oppsummeres som en krysning av et plate- og agentselskap, men det er også store forskjeller på hvordan de tre i Norge opererer (se faktaramme).
For United Screens sin del fordeler inntektene seg omtrent likt mellom salg av reklamevideoer før Youtube-klipp og såkalt branded content – produktplassering, møter med stjernene og video produsert av youtuberne for annonsørenes egne kanaler, ifølge norgessjef Marie-Louise Alvær (43) i United Screen.
Spotify vil ha youtubere
Etter to oppstartsår med investeringer og et samlet underskudd på nesten 18 millioner svenske kroner, fikk United Screens i år et resultat rett over null.
– Det er veldig mye som har skjedd i markedet på kort tid. Vi vil holde farten oppe og bruker det meste på å reinvestere, sier Alvær.
– Fortsetter veksten så langt i år?
– For å si det sånn: Vi hadde en skikkelig travel andre nyttårsdag. Så det ser sånn ut.
United Screens inngikk i januar også en avtale om å levere omkring 200 videoer Spotify.
Musikkstrømmetjenesten har i flere måneder testet muligheten for å tilby lytterne sine kuraterte videoer – valgt ut etter musikksmaken deres.
Vil spise av tv-kronene
Ung som gammel bruker vi totalt mer tid foran skjermer enn noen gang, men tiden en norsk tenåring bruker foran en tradisjonell tv-skjerm er nesten halvert – fra omtrent to til én time om dagen – siden 2010.
Samtidig har fallet i tradisjonell tv-titting vært vesentlig mindre i Norge enn i for eksempel vårt naboland Sverige.
– Er det da vanskeligere å forsyne seg av tv-reklamekronene i Norge enn i Sverige?
– Ja, det ligger kanskje litt foran oss. Men det er i så fall bare et spørsmål om tid, sier Alvær.
Enn så lenge har videoannonser på nett sørget for en ny fordeling av pengene annonsører allerede bruker på internett, heller enn å riste løs tv-penger, hevdet administrerende direktør Maria Aas-Eng (38) i mediebyrået Red Media Consulting til DN i januar.
– Det er en teori jeg synes høres fornuftig ut. Tv har vokst mye i januar og de har ikke tatt fra tv i det hele tatt, sier salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll (49)
Men også Aas-Eng påpeker at tv faller raskere i andre markeder og at annonsørene «nå blir tvunget til å teste alternativer» for å forberede seg på det som kan komme.
– Jeg tror ikke det å være bekymret er en god tilnærming å ha i mediebransjen. Medievaner og brukervaner endrer seg, men så er det bare å utvikle seg videre og ta de mulighetene som kommer, sier Rosvoll.
Eget blad, egen kornblanding og årsavtale med Q-melk: Slik kommersialiseres en norsk Youtube-stjerne
Les også: Dette er tv-kanalenes overlevelsesstrategi i møte med Youtube
Les også: Level Up vraket av VG – flytter til Youtube
De lager takboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Les mer her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.