Å forberede seg på å kjøre en ny modell fra Citroën kan gi de samme blandede følelsene som regjeringen har før Thorbjørn Jagland holder pressekonferanse på høsten. Hva er det for noe surr som kommer denne gangen, mon tro?
I likhet med hva Nobelkomiteen finner på har det kommet masse rart fra Citroën som ikke bestandig er like greit å bli klok på. Nå i det siste har franskmennene funnet det opportunt å komme med en helt ny serie. Den siste serien ut er bilene med de legendariske bokstavene DS i navnet. Ifjor kom DS3 som et forfriskende innslag i Mini-segmentet, og i år er storebror DS4 her. Snart kommer også DS5, og felles for alle disse DS-bilene er at de holder jevnt over et mer pretensiøst nivå på design og interiør, samtidig som teknisk strengt tatt er akkurat det samme som resten av porteføljen: Fine motorer, rørete girkasser og uvante (u) praktiske løsninger. På DS4 finner man også en liten verdensrekord. Det har neppe blitt serieprodusert en bil med mindre vindusvisker enn den på bakruten til DS4. Og apropos vindusviskere; frontviskeren oppførte seg som om den forsøkte seg på moonwalking til tross for at den var sterkt angrepet av Parkinsons. Nok om det.
DS4 er i likhet med DS3 en riktig så artig bil. DN har kjørt både 200 hestekrefters bensinmotor og en solid dieselpakke, og begge motorer kler bilen veldig bra. Med dieselmotoren er kraftmangel aldri et spørsmål, og selv motorlyden er faktisk ganske fin til diesel å være. Styringen på DNs testbil var av den «dynamiske» typen, som tilsier at motstand og respons endrer seg etter hastigheten. Det fungerer greit nok, dog noe syntetisk. Understell og fjæring generelt er såpass stramt at det er sportslig og fint uten at det blir for påtrengende.
Interiøret er så sprekt og fresht at det faktisk kan bli i meste laget. Det er fargekontraster, artige vinkler og snedige kombinasjoner over alt. I det hele tatt er kvalitetsinntrykket topp, selv om dette muligens kan bli litt røft for minimalistiske, nordiske bilkunder som synes VW Passat er noe av det sprekeste innen bildesign. Oversikten fra førerplass er så som så med unntak av opp og frem. Det er digre stolper langs sidene, og den lille viskeren på bakruten gjenspeiler bare det faktum at bakvinduet er knøtt lite. Kupeen er uansett lys og fin, noe som skyldes den digre frontruten som strekker seg langt bakover. Eneste ulempen med denne rutepatentet er at det ikke blir plass til det strengt tatt nødvendige håndtaket i taket, som i alle fall på 200-hk-versjonen er greit å ha for passasjeren å klamre seg fast til. Sittestillingen i forsetet er overraskende høy til å være en slik bil, noe som gir bilen gode pensjonistpoeng.
Skal man prøvesitte baksetet må man først finne håndtaket på bakdøren, som er en designvittighet gjemt oppe i hjørnet av døren. At kupédesignet også fører til at bakdøren har fastlåste bakruter, er noe man bare må ta ad notam. Form går foran funksjon.
Et klassisk parameter for å måle kvaliteten på en bil er å slå døren hardt igjen. På DS4 er den dumpe, solide lyden meget tillitvekkende og betryggende både på for- og bakdører. Da er den slamrende brødbokslyden på bakluken langt mer bekymringsfull.
DS4 er ikke en spesielt stor bil, og heller ikke blant de mest praktiske. Bagasjerommet er akkurat som forventet og bakseteplassen akkurat så stor som den må være. Men bilen gir masse annet, både på kjøreegenskaper og design. Og når man ser mot konkurrentene til DS4, er det gjerne ytterst konservative og trauste kandidater.
Ta for eksempel VW Golf, som strengt tatt ser identisk ut i dag som før krigen. Opel Astra, Ford Focus og Toyota Auris er heller ingen avantgardistiske vågale prosjekter sett i lys av DS4, og kundegruppen mellom disse ytterpunktene er neppe særlig sammenfallende.
Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.