Ikke nok å være god

Flyr var ikke et Kinderegg.

Gardermoen 20230130. innsjekkingsskranken til Flyr på Oslo lufthavn. Flyselskapet Flyr kom ikke i mål med den nye finansieringsplanen og styret vurderer alternativer for videre drift.
Gardermoen 20230130. innsjekkingsskranken til Flyr på Oslo lufthavn. Flyselskapet Flyr kom ikke i mål med den nye finansieringsplanen og styret vurderer alternativer for videre drift.Foto: Gorm Kallestad/NTB

Da Flyr landet for godt, tenkte jeg på sjokoladeprodusenten Ferrero. Jeg ble kjent med det italienske familieselskapet da de for en del år siden ble hedret for sitt gode, globale omdømme.

Du forbinder kanskje selskapet med Ferrero Rocher, konfektkulen som bærer selskapsnavnet. Mindre kjent er det nok at Ferrero står bak megasuksessene Nutella sjokoladepålegg, TicTac mintpastiller og Kinderegg. Produktene selges i 170 land.

Brødrene Pietro og Giovanni Ferrero, som den gang eide og drev selskapet sammen (før Pietro døde i en ulykke) holdt etter kåringen et spennende foredrag der de røpet en av hemmelighetene bak suksessen: «Vi går ikke inn i et marked noen andre eier! Det er for dyrt og farlig.»