Korea Line, Sør-Koreas nest største operatør av tørrbulkskip, har søkt konkursbeskyttelse. Selskapet opererer i samme marked som John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean, som frakter råvarer som malm, kull og metaller.

Korea Line var ansvarlig for drift av 51 skip ved slutten av september.

John Fredriksens Golden Ocean har to skip leid ut til Korea Line, med en gjenstående varighet på drøyt fire år, opplyser administrerende direktør Herman Billung i Golden Ocean til TDN Finans tirsdag.

Golden Ocean-aksjen GOGL faller over syv prosent tirsdag.

Går neppe konkurs
Golden Ocean sier at det er for tidlig å spekulere i hvilke konsekvenser det får at selskapet nå har søkt konkursbeskyttelse.

- Vi har to båter utleid til dem på drøyt fire år. Korea Line har ikke søkt om konkurs, men om konkursbeskyttelse. Dette er en form for Chapter 11, sier Billung til TDN Finans.

- Det er alt for tidlig å spekulere i konsekvensene om dette. Dette har skjedd i Korea før, sier han videre.

Billung tror ikke at selskapet vil gå konkurs.

- Korea Line er strategisk ganske viktig i Sør-Korea, både i forhold til gassverk og stålverk. Det blir nok ikke game over, direktøren sier at Korea Line så langt har betalt det de skal på kontraktene.

Varig svakt marked
Golden Ocean-sjef Hermann Billung sier at det svake bulkmarkedet kan vedvare, men at det kan være sunt for markedsbalansen.

Det sier Billung til TDN Finans tirsdag.

- Markedet har falt ganske kraftig, noe vi har spådd, og tatt posisjoner deretter, sier Billung.

Han mener markedssituasjonen preges av en kombinasjon av at mange skip kommer inn i markedet, samt flomproblemene i Australia.

- Markedet er svakt, og kan godt forbli svakt fremover, om ikke så svakt som nå. Samtidig er det litt sunt fordi det gjør at gamle skip tas ut, mens nybyggingen stopper opp, sier Billung til TDN Finans.

Tørbulkindeks til bunns
Baltic Dry-indeksen, som Baltic Dry index, som sier noe om ratene for tørbullkskip, eller hvor mye det koster å frakte varer som jernmalm og kull, er ned 3,9 prosent tirsdag til 1.292 poeng, mens capesize-indeksen er ned 7,7 prosent til 8.002 dollar pr dag.

Indeksen er ansett som en viktig konjunkturindikator.

Les også: Her er indikatoren som svikter

Varsler tank-comeback

- Jeg er møkkalei!

- Alle andre kommer til å gå konk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.