– Det er en båt som ikke er dyrere enn at du slipper dårlig samvittighet selv om du ikke seiler så ofte, sier Esben Keim, leder av Oslo Seilforening.
Keim seiler selv Express og er leder av foreningen som har stått sentralt i den nye popularitetsbølgen for Albin Express i Norge. Av totalt rundt 700 seilbåter i Færderseilasen, er det 50 Expresser.
Båtene er likt utstyrt og strenge en type-regler holder kostnadene nede. Hver tirsdag ettermiddag møtes opp mot 40 Expresser til regatta i indre Oslofjord.
Familieseiler
Den svenske båtkonstruktøren Peter Norlin hadde mange familie- og regattabåter bak seg da han i 1978 gjorde ferdig tegningene av Express’en på 7,77 meter (25,5 fot).
Båten viste seg å være meget velseilende og hadde etter datidens normer god plass til en barnefamilie på sommerferie. Interessen for båten var sterk og fra 1979 til 1981 ble det jobbet på spreng på verftet Albin Marin ved den svenske innsjøen Vänern. På tre år ble det produsert i underkant av 1100 båter før verftet av ulike grunner gikk konkurs. Siden er støpeformene solgt og det er bygget rundt 100 båter til.
I Norge har interessen for den svenske familieseileren økt kraftig og de siste årene har mange seilere reist til Sverige og hentet hjem båter.
Totalt i Norge skal det være rundt 250 båter og omtrent hundre av båtene brukes hyppig på regattabanen.
Blant andre Oslo Seilforening på Lille Herbern utenfor Bygdøy innerst i Oslofjorden, har bygget opp et regattamiljø som i tillegg til nybegynnere, trekker mange av landets beste seilere til Express-seiling.
Fram XVII
Ifjor kjøpte også kong Harald en Express, Fram XVII. Han deltar ofte i tirsdagsregattaene.
Esben Keim forteller at en av grunnen til Kongens deltagelse i 2013 var at det skulle gi god starttrening i store felt som kan overføres til regattaene der Kongen seiler Kong Olavs gamle treseiler, 8-meteren Sira. Opplevelsen fra ifjor skal ha vært så bra at i år så er Expresseiling hovedseilingen til Kongen.
Tirsdagsregattaene har skapt et miljø der seilerungdom, nybegynnere og drevne storbåtseilere seiler side om side med Kongen i helt like båter med det samme utstyret.
– Det er blitt ekstremt prestisje i Express. Nær alle av de beste seilerne i Norge er nå med. Ifjor var vi 30 båter på det meste, nå er det opp mot 40 båter hver uke. Vi legger regattaen til tirsdag ettermiddag for ikke å legge beslag på folks helger. I tillegg er båt- og vedlikeholdskostnadene beskjedne, særlig hvis det deles på et mannskap på fire. Det er mange spleiselag her, sier Esben Keim til DN.
Båtene har ikke lov til å ha seil i andre dyrere og moderne materialer, men må bruke de klassiske hvite dacron-seilene. Det er ikke lenge siden det ble tillatt med gps ombord. Slike hjelpemidler var strengt forbudt, men da de fleste mobiltelefoner etterhvert inneholdt gps og kunne brukes som kartplotter, falt forbudet.
Lite vind
Da DN var med på regattabanen 3. juni, måtte Esben Keim se seg såvidt slått av Kongen som fikk 12. plass. Skipper Mathias Friis i båten «Friistilt», vant sammenlagt denne dagen. Expressen utmerker seg som lettdreven båt som får god fart også i lite vind.
– Egentlig en ganske irriterende båt, ler Øyvind Degnes og får støtte fra Martin Moe.
De var dommere på vannet da DN var med ut for å følge tirsdagsregattaen. Begge to er erfarne regattaseilere på vesentlig større båter og har ofte opplevd hvor tøff konkurranse de kan få fra Expressene. I Færderseilasen i 2007 var det svært lite vind og den store Volvo Ocean 70-båten Sony Ericsson var blant båtene som ble hjelpeløst tatt igjen i vindstilla i Drøbaksundet av Expressene som hadde et langt senere starttidspunkt.
Kongen skal ikke seile Færdern i år, men båten hans og mannskapet deltar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.