Så lenge effekten av lavere oljepris på etterspørselen ikke avtar, vil man fortsette å se et stramt tankmarked fremover, mener Frontline.
- Den lave oljeprisen har bidratt til økt etterspørsel, og så lenge vi ikke ser et rally i oljeprisen, tror vi markedet vil holde seg stramt, sier administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline i en epost til TDN Finans tirsdag.
Frontline tror med det at det blir et godt tankmarked også i 2016, og viser til begrenset flåtevekst og at tonnmilene ventes å være høye, og sannsynligvis stige mye.
- Mye av det nye tilbudet ventes å komme fra Atlanterhavet. 6,5 millioner fat år dag raffineringskapasitet er under bygging og to tredjedeler av dette er i Asia. Vi ser ingen tegn til at oljeetterspørselen skal falle så lenge prisen holder seg på dagens nivåer, sier Frontline-sjefen.
«Alltid en trussel»
Videre mener han, at dersom man sammenligner med forrige oppgangsperiode fra 2006 til 2009, kan det være ytterligere oppside ettersom flåteutnyttelsen da var 3-4 prosent høyere enn hva den er i dag.
Macleod vedgår samtidig at det er en risiko for at eierne «bygger i hjel» det sterke markedet på sikt.
- Dette er alltid en trussel, sier han, og fremhever igjen faren for kraftig oljeprisoppgang som en annen risikofaktor.
Gitt hvor contangoen er i dag, lønner det seg ikke med konvensjonell flytende lagring av olje, men ved en brattere contango kan dette igjen bli aktuelt, mener han.
- Det vi ser nå derimot er «tvungen lagring» som er et resultat av at skip blir liggende å vente fordi lasten er usolgt. Slowsteaming ser vi derimot lite til, farten er tilbake til det normale, sier Macleod.
Økt tilbud
Når det kommer til avtalen rundt Irans atomprogram og hvordan denne vil kunne påvirke markedet, gitt at Iran oppfyller sine forpliktelser og sanksjonene blir hevet, mener Macleod at dette vil være positivt ettersom det vil føre til økt tilbudt oljevolum.
- Dette kan mulig føre til press på oljeprisen, som igjen vil være positivt for oljeetterspørselen, sier Macleod.
Han mener at skipene som frigjøres når Iran kan begynne å eksportere fritt ikke vil påvirke flåtebalansen i signifikant negativ retning. Noen hevder at tonnmil vil gå ned ettersom Iran-skipene ventes gå til Asia og mulig fortrenge skipninger fra Vest-Afrika til Asia.
- Mange av skipene vil fremdeles brukes til lagring fordi infrastrukturen for lagring på land er begrenset. En tredjedel av flåten seiler allerede i konvensjonell handel, for det meste til Kina, mens to tredjedeler brukes til lagring. Det er også utfordringer med å ta skip som har lagret lenge tilbake i vanlig drift, sier Frontline-sjefen.
Muligheter
Når det kommer til eiendelsprisene i markedet har prisene på eldre skip steget en del, men at det er mye til salgs, og færre transaksjoner blir gjennomført enn hva man vanligvis ser i et sterkt spotmarked.
Dette byr imidlertid på muligheter for Frontline.
- Nybygg og moderne tonnasje har faktisk sett et fall i prisene. Dette setter Frontline i en sterk posisjon for ekspansjon når vi ser muligheter. Vi følger dette tett, sier Macleod.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.