- Vi støtter oss til en rapport fra Statistisk sentralbyrå som konkluderer med at det er rom for å bruke 45,5 milliarder kroner mer i året på investeringer til infrastruktur enn i dag, uten at det får uheldige konsekvenser for norsk økonomi. Så da plusser vi på 455 milliarder kroner på vår NTP for 2014-2023, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud til NTB.
Frp vil organisere utbyggingene gjennom statlige selskaper som skal satse på det partiet omtaler som lønnsomme prosjekter.
Kollektiv og vei
Detaljene i Frps alternative nasjonale transportplan legges fram mandag formiddag. Her er noen av hovedpunktene:
- 13 milliarder kroner ekstra til fordeling på samferdselstiltak i de fire største byene.
- 10 milliarder kroner til en kollektivpakke til øvrige byområder.
- Full intercity-utbygging innen 2025.
- En massiv veisatsing – uten bompenger.
Ingen pisk
– Dette handler om å møte de enorme utfordringene vi står overfor, og da er vi nødt til å satse. Samtidig er dette smarte investeringer. For mens oljefondet gir 2,5-gangen tilbake, har vi påvist at bedre infrastruktur gir 3,5 ganger igjen på investeringene, sier Hoksrud.
Frp sier nei til bompenger og rushtidsavgifter.
– Det blir et skikkelig løft for kollektivtrafikken i storbyene som både handler om å ruste opp og bygge ut, men uten regjeringens «pisk-politikk». Vi har mer tro på å få folk til å endre vaner gjennom å bedre tilbudet, sier Hoksrud.
– Uinteressant
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sa søndag til NTB at Frps alternative transportplan ikke er interessant så lenge partiet er alene om å ville avvikle bompenger.
– Så lenge Høyre og Fremskrittspartiet ikke er enige om hvordan de vil finansiere samferdselssektoren dersom de skulle komme i regjering, så er det uinteressant hva Frp sier at de vil gjøre alene. Eller hva Høyre alene sier, for den saks skyld. Det er langt mer viktig hva de kan klare sammen, sier Arnstad.
Hun mener uenighet om finansiering kan gjøre NTP til et eneste stort sjansespill.
– Vi snakker om 57 prosjekter som kommer i fare. Viktige prosjekter som E39, E6 gjennom Gudbrandsdalen eller E18 i Vestfold – for å nevne noe – havner i et lotterispill mellom Høyre og Frp dersom de ikke klarer å bli enige om bompenger, sier samferdselsministeren.
– Urealistisk
Heller ikke Kristelig Folkepartis leder og leder av Stortingets transportkomité Knut Arild Hareide lar seg imponere over Frps samferdselspakke.
– KrF er også for å øke bevilgningene til samferdsel, men det nivået Frp legger seg på er helt urealistisk å få gjennomført, sier Hareide til NRK.
Han mener Frp bør bli mer realistisk.
– Jeg tror de bør få med seg at det er Høyre som øker sin troverdighet på samferdselspolitikk, ikke Frp, til tross for at de har pøst på med milliarder underveis. Troverdigheten til Frp går den andre veien, og det bør de tenke på, sier Hareide. (©NTB)
LES MER: - Alle veiprosjekter blir feilaktig dømt ulønnsomme
<b>Vegvesenet: Mest lønnsomt med kollektivutbygging i Oslo</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.