Investeringsbanken HSBC frykter at Norwegian har tatt seg vann over hodet med de mange flybestillingene.
"På lang sikt er vi usikre på hvor lett Norwegian vil finne det å finansiere de veldig store flybestillingene", skriver HSBC i en ny analyse av det nordiske flymarkedet.
Norwegian faset inn 13 fabrikknye Boeing 737-800 i 2012. Utskiftingen av flyflåten fortsetter i 2013, hvor Norwegian i tillegg til 14 nye 737-800 også får levert de tre første Boeing 787 Dreamliner som skal benyttes på langdistanserutene. Det er bare en brøkdel av flybestillingen Norwegian gjorde ifjor på total 222 fly. I tillegg har Norwegian også opsjon på ytterligere 150 fly.
Norwegian kjøper fly for 127 mrd
HSBC viser til Air Berlin, som har bestilt for mange fly og nå tvinges til en skremmende spiral av å stadig måtte sikre finansieringen av nye fly som blir levert samtidig som det må selge og lease ut andre fly for å finansiere de nye og holde kapasiteten under kontroll.
"Totalt sett er Norwegians forretningsmodell langt bedre enn den komplekse og feilfokuserte forretningsmodellen til Air Berlin. Men vi ser en vanlig risiko i overbestilling av fly og at de er altfor ivrige med å drifte forskjellige flytyper", skriver HSBC i et avsnitt kalt "Øyne for store for magen".
Det er første gang investeringsbanken har tatt opp dekning på Norwegian Air Shuttle NAS som resulterer i en en undervekt-anbefaling og kursmål 130 kroner ifølge nyhetsbyrået TDN Finans.
«Deres forretningsmodell og strategisk posisjon tiltrekker oss, men vi anser de kort- og langsiktige vekstmålene som modige», heter det i den ferske analysen TDN Finans har fått tak i.
Meglerhuset viser til at aksjen steg 144 prosent i fjor.
«Den handles nå kun på en moderat rabatt i forhold til pan-europeiske lavkostselskaper, mens forretningsmessig risiko er mye høyere gitt den sterk girede balansen. Vi ser kortsiktige utfordringer i forbindelse med langdistansevirksomheten, åpningen av Gatwick-base og forsterket konkurranse fra SAS», skriver HSBC ifølge TDN Finans.
Ryanair varsler innenriks-satsning i Norge
EPS i 2013 anslås til 19,55 kroner, mens den for 2014 anslås til 24,89 kroner.
SAS oppgraderes fra undervekt til nøytral, og kursmålet tas fra 5,0 til 8,75 svenske kroner.
"Vi imponeres av SAS-ledelsens tiltak for å overleve og bygge et mindre dårlig selskap", skriver selskapet i rapporten.
Norwegian stiger 0,9 prosent til 163,50 kroner.
LES OGSÅ: Desember-opptur for Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.