Det skriver Wall Street Journal torsdag.

Kjos sier i et intervju at han vil bli «meget overrasket» hvis denne ukens hendelser påvirker leveringsplanen for Boeings Dreamliner 787-fly.

- Hvis det hadde vært en (Boeing) 737, ville dette ikke en gang ha blitt offentlig omtalt, sier Kjos om brannen som ble forårsaket av et batteri om bord i et Japan Airlines Dreamliner-fly mandag.

Norwegian-sjefen sier til WSJ at han ikke venter at de seneste problemene vil få noen langsiktig effekt for flytypen, men antyder at eventuelle følger vil kunne avhenge av om hendelsene er spesifikke for den typen batterier som benyttes i Dreamliner.

Dreamlinerens elektriske system er annerledes enn de som benyttes i de fleste kommersielle fly, og benytter batterier til å stå for driften av mer av utstyret.

- For vår del er det business as usual, og vi ser frem til å motta vår første 787 i april, sier Norwegian-talsmannen Lasse Sandaker-Nielsen til avisen.

Luftfartstilsynet i USA gjennomfører en undersøkelse av brannen som oppsto i JAL-flyet kort tid etter at passasjerene forlot det i Boston mandag.

Et annet JAL-fly i samme lufthavn fikk tirsdag en drivstofflekkasje like før avgang. Flyselskaper fortsetter å ha flytypen i trafikk, men mandagens hendelse betegnes som den mest alvorlige siden Dreamliner 787 ble tatt i bruk i september 2011, skriver WSJ.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.